Zamknij

Budowa S10 jest programie. Ale poza limitem środków

12:00, 27.03.2018 fp
Skomentuj

- Na jakim etapie są prace związane z przygotowaniem inwestycji budowy S10 na trasie Szczecin - Stargard - Suchań - Recz - Wałcz - Warszawa? - zapytał ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka senator Grzegorz Napieralski.

- Czy przebieg drogi S10 planowany jest po trasie obecnej drogi krajowej nr 10, czy będzie ona przebiegać równolegle w jakiejś określonej odległości od dzisiejszej drogi krajowej? Proszę o informację, komu i na jakich zasadach zostanie przekazana droga nr 10 po wybudowaniu S10. Proszę o informację na temat harmonogramu działań oraz zabezpieczonych środków finansowych na ten cel. Budowa drogi S10 jest ważna ze względu na rozwijający się Park Przemysłowy w Stargardzie, Goleniowie, Gryfinie oraz Wałczu. Ułatwi także transport wojska na poligon w Drawsku Pomorskim oraz dojazd turystów na tereny Pojezierzy Drawskiego i Wałeckiego - dopytywał w oświadczeniu senator Napieralski.

Oto odpowiedź:

Uprzejmie informuję, że podstawą prawną umożliwiającą zabezpieczenie środków finansowych na przygotowanie i zrealizowanie inwestycji drogowej jest umieszczenie odpowiedniego tytułu inwestycyjnego w rządowych planach inwestycyjnych, którymi są programy drogowe. Obowiązującym programem drogowym jest dokument pn. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zadania polegające na budowie drogi ekspresowej S10 na całym jej przebiegu przez teren województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego zostały ujęte w przedmiotowym Programie, jednakże znalazły się poza zwiększonym limitem środków Krajowego Funduszu Drogowego przyznanym na realizację ww. Programu.

Przedmiotowe zadania znajdują się na etapie prac przygotowawczych związanych z opracowaniem niezbędnej dokumentacji i uzyskaniem decyzji administracyjnych. Do chwili obecnej zrealizowano odcinki będące obwodnicami Stargardu, Wyrzyska oraz I jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, a także odcinek Stryszek - Białe Błota. W realizacji jest obwodnica Wałcza oraz II jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa.

Należy wskazać, że nawet zwiększony limit finansowy na realizację zakresu rzeczowego Programu w kwocie 135 mld zł nie jest wystarczający do realizacji wszystkich zadań inwestycyjnych w nim ujętych, których wartość przekracza 200 mld zł. Dlatego też ówczesny resort infrastruktury i budownictwa podjął działania mające na celu opracowanie innych możliwych form finansowania inwestycji w zakresie dróg krajowych, np. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (ppp). W przypadku drogi S10 dotyczy to odcinka pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem.

Kwestię przygotowania i wdrożenia projektów w systemie ppp prowadzi Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. We współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju w GDDKiA prowadzone były wstępne analizy efektywności projektów zgłoszonych do dofinansowania, m.in. odcinki S6, A18, A2 pomiędzy Białą Podlaską a granicą z Białorusią, czy też S10 pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą. Obecnie trwa etap oceny zasadności realizacji i wyboru projektów priorytetowych. Na tej podstawie zostaną podjęte dalsze kroki dotyczące możliwości wdrożenia wybranych projektów, dla których zostaną przygotowane szczegółowe modele.

Odnosząc się do problematyki przebiegu przedmiotowej drogi uprzejmie informuję, że dla części odcinków przewidywane jest poprowadzenie trasy po obecnym przebiegu drogi krajowej nr 10, dla części zaś planowana jest realizacja trasy po nowym śladzie. Podkreślenia wymaga fakt, że kwestia ostatecznego wariantu przebiegu drogi S10 na poszczególnych odcinkach zostanie rozstrzygnięta w toku prowadzonych prac przygotowawczych poprzez uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, których wydanie poprzedzone zostanie szczegółowymi badaniami i analizami technicznymi, ekonomicznymi, ruchowymi oraz środowiskowymi. W szczególności obejmowały one będą obecny i prognozowany ruch we wszystkich badanych wariantach przebiegu drogi, koszty budowy wraz z możliwościami finansowania inwestycji, efektywność ekonomiczną oraz warunki środowiskowe realizacji drogi.

W kwestii ewentualnego przekazania odcinków dotychczasowej drogi krajowej nr 10 innym zarządom uprzejmie informuję, że zastosowanie tu mają przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 z późn. zm.), w szczególności art. 10 ust. 5 i następne, zgodnie z którym odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej. Należy zatem wskazać, że z chwilą oddania do ruchu poszczególnych odcinków drogi ekspresowej S10 odcinki dotychczasowej drogi krajowej nr 10, które zostaną zastąpione trasą S10, przejdą z mocy prawa pod zarząd samorządów wojewódzkich.

Z upoważnienia ministra infrastruktury
Marek Chodkiewicz

(fp)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

 krzych krzych

11 1

Najbardziej niebezpiecznym odcinkiem "10" jest trasa Piła - Bydgoszcz. Tu w pierwszej kolejności powinny rozpocząć się prace budowlane. Problemem mogą być jedynie bambry sadownicze, które przy tego rodzaju tematach, zawsze mają powody do zrytych protestów. 14:11, 27.03.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

xxxxxx

2 4

oni żyją z tych sadów, więc co w tym dziwnego że protestują. 19:18, 27.03.2018


 krzych krzych

5 2

xxx - w takich przypadkach, gdy ich grunty, będą przeznaczone pod budowę dróg, otrzymują w zamian wysokie odszkodowanie. Problem polega na tym, że ile by tej kasy nie było, to bambrom zawsze będzie mało! 20:10, 27.03.2018


reo
0%