Zamknij
REKLAMA

Od pasji do pozycji rynkowego potentata

15:46, 03.07.2018 | fp
REKLAMA
Skomentuj

Motoryzacja jest jedną z branż kształtujących obraz polskiej gospodarki. Firmy oparte o rodzimy kapitał specjalizują się w tworzeniu autobusów, naczep oraz części samochodowych, niejednokrotnie stając się wiodącymi graczami w swoich segmentach. Przykładem jest wywodzący się z wielkopolskiego Budzynia Lumag, producent materiałów ciernych, który w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. W tym czasie, z firmy założonej przez pasjonata, zmienił się w jednego z polskich liderów w obszarze klocków hamulcowych, eksportującego obecnie 80% swojej produkcji do ponad 40 krajów na świecie. Dynamiczny rozrost firmy był możliwy m.in. dzięki inwestycjom przekraczającym ćwierć miliarda złotych.

Wyniki raportu „Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?” zrealizowanego w ubiegłym roku przez Agencję Rozwoju Przemysłu, PKO BP oraz Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur wskazują, że sektor motoryzacyjny odpowiada za 8% polskiego PKB oraz aż 13% eksportu. W rezultacie, po produkcji artykułów spożywczych, jest to druga branża przemysłowa nad Wisłą. Jej podstawą są polscy producenci, którzy przez lata systematycznie rozwijali swoje przedsiębiorstwa, stając się z czasem wiodącymi firmami w swoich segmentach rynku.

Doskonałym przykładem jest wielkopolski Lumag, specjalizujący się w wytwarzaniu materiałów ciernych, które są najważniejszym elementem tworzącym klocki hamulcowe. Firma została założona w 1988 roku i na początku koncentrowała się na produkcji okładzin ciernych do hamulców bębnowych. W kolejnych latach rozwijała swoją działalność, wdrażając i rozwijając autorską technologię produkcji klocków hamulcowych. Aktualnie portfolio firmy tworzą okładziny i klocki hamulcowe dla pojazdów użytkowych (marka Lumag) oraz klocki hamulcowe przeznaczone dla samochodów osobowych oraz dostawczych (marka Breck). Na przestrzeni 30 lat firma wyprodukowała ponad 100 milionów klocków hamulcowych. Waga zużytego do produkcji materiału ciernego przekroczyła 87 tys. ton, czyli tyle ile waży ponad 50 tys. samochód osobowych.

- Zaczynałem jako motoryzacyjny pasjonat, który wierzył, że produkowane w Polsce części mogą oferować europejską jakość, zapewniając użytkownikom wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa jazdy. W ciągu 30 lat na rynku udało nam się zbudować silną pozycję i stać się jedną z największych firm opartych całkowicie na polskim kapitale, które działają w branży motoryzacyjnej. Jednak u podstaw naszej strategii leży nieustanny rozwój. Z tego powodu cały czas zamierzamy rozbudowywać nasze portfolio wyrobów, czego najlepszym przykładem jest aktualnie realizowany projekt inwestycyjny o wartości ponad 30 milionów złotych. Po jego zakończeniu będziemy produkować wszystkie podzespoły tworzące później gotowe klocki hamulcowe. W rezultacie zrobimy znaczący krok w kierunku naszego celu, jakim jest znaczące rozszerzenie zakresu produktów oferowanych na pierwszy montaż - mówi Marek Żak, założyciel oraz prezes firmy Lumag.

Niezależność i nowoczesne technologie
W historii Lumag można wskazać dwa momenty przełomowe. Pierwszym z nich jest powstanie w 2003 roku marki Breck, co umożliwiło przełożenie doświadczeń firmy z segmentu pojazdów użytkowych na osobowe. Drugim - otwarcie w 2013 roku nowej fabryki w Budzyniu. Kosztem blisko 100 milionów złotych powstała tam najnowocześniejsza w Europie Środkowo-Wschodniej fabryka materiałów ciernych. Inwestycja nie tylko wielokrotnie zwiększyła możliwości produkcyjne firmy, ale również pozytywnie przełożyła się na podniesienie jakości wytwarzanych okładzin i klocków hamulcowych.

W tym ostatnim zakresie ogromną rolę odrywają specjaliści z wewnętrznego działu Badań i Rozwoju Lumag. Odpowiadają oni nie tylko za stworzenie receptur materiałów ciernych, ale również za opracowanie technologii tworzących przewagę konkurencyjną Lumag. Wysokiej klasy fachowcy wspierani są przez nowoczesne urządzenia umożliwiające realizację zaawansowanych testów przed wprowadzeniem nowych produktów na rynek. Przykładem mogą być dynamometry przeznaczone do samochodów ciężarowych i osobowych, które Lumag posiada jako jedyny producent w Polsce, systemy do pomiaru skuteczności hamowania lub stanowisko do badań zjawisk wibroakustycznych w różnych warunkach pogodowych. Efektem realizowanych prac jest m.in. stosowana w produktach przeznaczonych dla pojazdów użytkowych technologia Termodrillingu, poprawiająca przyczepność materiału ciernego do powierzchni płytki nośnej.  

Rozwój Lumag najlepiej widać jednak w liczbach. W ciągu ostatnich 10 lat firma niemal trzykrotnie zwiększyła swoje przychody sprzedając w ostatnim roku ponad 10 milionów klocków hamulcowych. Znacząca część, bo aż 80%, trafiła na eksport. Firma bardzo mocno działa również na polskim rynku. Najbardziej widocznym elementem jest realizowana kampania reklamowa z ambasadorem Breck - Krzysztofem Hołowczycem - który współpracuje z marką od 2016 roku.

- Nasze plany rozwojowe prowadzimy w sposób starannie zaplanowany. Wiemy, jaki jest nasz cel, jednak elastycznie podchodzimy do wyzwań stawianych przez rynek motoryzacyjny. Przez 30 lat udało nam się zbudować mocną pozycję na rynku - nie tylko polskim, ale również międzynarodowym. Nie byłoby to możliwe bez naszych pracowników, z których wielu jest z nami już od ponad 15 lat. Ten sukces cieszy tym bardziej, że udało nam się go osiągnąć przy znaczącym udziale osób wywodzących się z lokalnej społeczności, którzy - zamiast wyjechać do dużych miast - zdecydowali się nam zaufać i wspólnie budować naszą firmę. Być może już niedługo będziemy mieli kolejny bardzo duży powód do świętowania, związany z rozpoczęciem szerszych działań w obszarze dostaw na pierwszy montaż - podsumowuje Marek Żak.

(fp)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma WYDAWNICTWO FAKTYPILSKIE.PL Mariusz Szalbierz, ul. 4 Stycznia 72, 89-340 Białośliwie, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez WYDAWNICTWO FAKTYPILSKIE.PL Mariusz Szalbierz, ul. 4 Stycznia 72, 89-340 Białośliwie i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© faktypilskie.pl | Prawa zastrzeżone