Zamknij

Modernizacja linii kolejowej Piła-Poznań to projekt wyj

11:26, 24.04.2017 fp
Skomentuj

Marszałek Marek Woźniak, w imieniu Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 (WRPO 2014+), podpisał umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o dofinansowanie wartego blisko 615 mln zł projektu związanego z modernizacją linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD - Piła Główna. W wydarzeniu udział wzięli Arnold Bresch - członek Zarządu PKP PLK S.A. oraz Wojciech Jankowiak - wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

- To największa umowa dotacyjna w naszym WRPO 2014+ - poinformował marszałek Marek Woźniak. - Linia kolejowa z Poznania do Piły nie miała szans na finansowanie ze środków krajowych, a to niezwykle ważne połączenie w ruchu pasażerskim i towarowym pomiędzy dwoma dużymi miastami naszego województwa. To również część aglomeracyjnego systemu komunikacji kolejowej. Dlatego podjęliśmy decyzję o sfinansowaniu jej modernizacji ze środków będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Przeznaczyliśmy na ten cel blisko 423 mln zł. Mam nadzieję, że inwestycja będzie przebiegać sprawnie, tak prawdziwie po wielkopolsku i wkrótce będzie mogła służyć naszym mieszkańcom.

Arnold Bresch z PKP PLK S.A. zaznaczył, że Krajowy Program Kolejowy, który ma za zadanie zmodernizować polskie linie kolejowe, realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z regionalnych programów operacyjnych.

- Projekt wielkopolski jest wyjątkowy - jest rekordzistą w skali kraju jeśli chodzi o wkład województwa - podkreślił Bresch.
 
Linia nr 354 Poznań - Piła o długości blisko 93 km zlokalizowana jest w północno-centralnej części województwa i przebiega przez obszar powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego.

- Planujemy, aby po modernizacji pociągi poruszały się po niej z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu skrócił się średnio o 46 minut - dodał wicemarszałek Wojciech Jankowiak. - Efektem będzie wzrost konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu. Modernizacja poprawi przepustowość tej linii, zwiększy dostępność transportu kolejowego, poprawi także bezpieczeństwo oraz zracjonalizuje koszty eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury.

Długość linii z Poznania do Piły wynosi 94 km, w tym długość odcinka dwutorowego 35 km, jednotorowego 59 km. Linia jest zelektryfikowana na całym odcinku. Znajduje się na niej 8 stacji kolejowych i 12 przystanków osobowych. Obecna prędkość obowiązująca z uwagi na stan techniczny wynosi od 50 do 100 km/h

Modernizacja pozwoli na dostosowanie parametrów linii do prędkości 120 km/h ruchu pasażerskim i 80 km/h w ruchu towarowym. Linia pozostaje jako jedno- i dwutorowa, układy torowe stacji będą przygotowane do budowy w przyszłości drugiego toru bez robót straconych. Zaplanowana jest budowa nowych normatywnych peronów na stacjach i przystankach osobowych z przystosowaniem ich do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Nowymi przystankami osobowymi będą: Poznań Podolany, Poznań Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn. Sterowanie ruchem pociągów odbywać się będzie z Lokalnego Centrum Sterowania Poznań Główny.

(fp)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

arturartur

5 0

Szkoda, ze zaniechano budowy linii drugiego toru. Wstępnie tak planowano z budżetem 900 milionów. Bardzo szkoda. :( 18:13, 25.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BogusławBogusław

0 1

Ten jeden jest niewykorzystany, więc drugi jest zbędny. 01:58, 30.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%