Zamknij

Prawie 600 milionów złotych będzie kosztowała przebudow

07:52, 04.08.2017 Bartosz Mirowski
Skomentuj

Za niespełna miesiąc przebudowa linii kolejowej nr 354 Poznań Główny - Piła Główna wkroczy w fazę realizacyjną. W ramach inwestycji wymienione zostanie 129,8 km szyn kolejowych, co pozwoli na skrócenie czasu podróży o około 40 minut oraz poprawę bezpieczeństwa pasażerów.

Obecnie trwają spotkania konsultacyjne z samorządami. Ich celem jest m.in. określenie zasad współpracy przy realizacji tej inwestycji. Takie spotkanie odbyło się również 3 sierpnia w Pile.

Wykonawcą prac budowlanych jest firma PORR Polska Construction S.A. Wartość kontraktu wynosi 596.550 tys. zł brutto. Projekt jest finansowany wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.

Zakończenie inwestycji zostało zaplanowane na 5 czerwca 2019 r. Jednak Podczas spotkania wykonawcy zapewnili, że dołożą wszelkich starań, aby realizację zadania zakończyć przed wyznaczonym terminem. Podczas spotkania rozmawiano również skoordynowaniu projektowym i wykonawczym przebudowy linii kolejowej z przebudową terenów przemysłowych w rejonie ul. Walki Młodych, a także pogodzeniu historycznego wyglądu dworca z nowoczesnością i zastosowaniu odpowiednich materiałów - podobnie, jak to miało miejsce podczas ostatniej przebudowy dworca.

Podczas spotkania padła również deklaracja przebudowy pozostałych peronów (po za peronem 3). PLK przystąpi do tej inwestycji w 2019 roku.

- Cieszę się, że nasze starania o realizację tej inwestycji właśnie się finalizują. Pierwsze spotkania w tej sprawie miały miejsce kilka lat temu gdy pracowałem jeszcze w Senacie RP. Od tego czasu konsekwentnie zmierzaliśmy do obranego przez nas celu. Ta inwestycja jest dużą szansą dla pilan i mieszkańców Północnej Wielkopolski. Skrócenie czasu przejazdu z pewnością zachęci wiele osób do przerzucenia się z samochodu na transport kolejowy. Ja sam też tak zrobię - powiedział po spotkaniu prezydent Piotr Głowski.

W zakresie prac wskazano m.in. dostosowanie parametrów linii do prędkości 120 km/h, budowę nowych normatywnych peronów o łącznej długości 9,5 km na stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem ich do obsługi osób niepełnosprawnych,  sterowanie ruchem pociągów z Lokalnego Centrum Sterowania Poznań Główny,  przebudowa 75 przejazdów kolejowych w tym 42 z samoczynną sygnalizacją przejazdową (SSP), przebudowa systemu zasilania na całym odcinku,  budowa oświetlenia na 34 peronach, budowa oświetlenia na 42 przejazdach kolejowych,34 nowe perony zostaną wyposażone w automatyczny system zegarowy i zapowiedzi.

Podczas spotkania omówiono też poszczególne etapy realizacji tego złożonego zadania. Z analizy dokumentacji przekazanej przez wykonawcę wynika, że najtrudniejszy czas dla pilan i mieszkańców północnej części województwa nastąpi pomiędzy 5 maja 2018 a 31 sierpnia 2018 roku. Wówczas będzie realizowany jednoliniowy odcinek pomiędzy Piłą i Obornikami, pasażerowie będą zmuszeni do korzystania z komunikacji zastępczej. Komunikacja zastępcza będzie obowiązywała również w okresie pomiędzy 15 marca 2018 a 4 maja 2018 roku. Wówczas będą przebudowywane stacje Wargowo i Oborniki. Na pozostałych etapach inwestycji będzie obowiązywał ruch jednotorowy dwukierunkowy.

(Bartosz Mirowski)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%