Zamknij

Czy reklama legalnych bukmacherów jest dozwolona?

12:43, 14.04.2018 Materiał partnera Aktualizacja: 12:47, 14.04.2018
Skomentuj

Reklama zakładów bukmacherskich może być prowadzona wyłącznie przez firmy bukmacherskie działające w Polsce legalnie. Zapisy ustawy mocno ograniczają jednak zakres możliwej reklamy.

Przepisy zmieniające prawo hazardowe, które w ubiegłym roku weszły w życie, wprowadziły wiele zmian w działalności bukmacherów na polskim rynku. Odnoszą się one również do reklamowania usług tego typu firm. W niniejszym artykule szerzej, od strony prawnej, postaramy się omówić kwestię dotyczącą możliwości reklamy bukmacherów w Polsce.

Ustawa o grach hazardowych została gruntowanie zmieniona. Obecne przepisy dokładnie regulują funkcjonowanie firm bukmacherskich na polskim rynku, nakładając na nie szereg obowiązków, a jednocześnie zapewniając określone korzyści. Jak sytuacja wygląda w przypadku reklamy zakładów bukmacherskich? W jaki sposób bukmacherzy mogą promować swoje usługi? Te sprawy również reguluje ustawa, o czym poniżej.

Czy reklama bukmacherów jest dozwolona?
Ustawodawca, wychodząc z założenia, że obstawianie wyników sportowych to rodzaj hazardu, który może prowadzić do uzależnienia, ściśle uregulował kwestię reklamowania firm bukmacherskich. Nie ma więc mowy o dowolności w tym zakresie – firmy muszą stosować się do narzuconych odgórnie przepisów, a te nie są bynajmniej łagodne. Podstawowy wymóg stanowi, że prawo do promowania swoich usług mają wyłącznie legalnie działający bukmacherzy, którzy dysponują stosowną licencją wydaną przez Ministerstwo Finansów. Listę firm, które ją posiadają, można znaleźć na stronach ministerstwa. Co więcej, bukmacherzy bez zezwolenia od MF nie tylko nie mają prawa do reklamowania swoich usług, ale nie mogą w ogóle działać na terenie Polski, a ich strony internetowe są blokowane, jeżeli otwiera się je na urządzeniach zlokalizowanych w naszym kraju.

Kolejny przepis, który istotnie ogranicza możliwość promocji firm bukmacherskich w Polsce, mówi, że nie mogą one kierować swoich reklam do osób małoletnich. Taki zapis wiąże się oczywiście z potencjalnie uzależniającym charakterem obstawiania wyników sportowych. Bukmacherzy nie mają również prawa do sugerowania odbiorcom, że zakłady bukmacherskie mogą przyczynić się do poprawy ich sytuacji finansowej czy lepszego samopoczucia. Reklamy firm bukmacherskich nie mogą ponadto dawać do zrozumienia, że wraz z wyższą kwotą zakładu zwiększa się też prawdopodobieństwo wygranej. Krótko mówiąc, podawanie w reklamach firm bukmacherskich tego typu pozytywnych skojarzeń z zakładami bukmacherskimi jest zabronione.

Analizując przepisy regulujące możliwość reklamy zakładów bukmacherskich, można dojść do wniosku, że przypominają one regulacje dotyczące np. alkoholu. Firmy bukmacherskie nie mogą być promowane w radiu, telewizji ani kinie w godzinach od 6.00 do 22.00 (choć dopuszczone zostały pewne wyjątki). Niezależnie od formy reklamy, zabronione jest również jej rozpowszechnianie w prasie skierowanej do małoletnich odbiorców.

Niezbędne komunikaty
Konieczność informowania o hazardowym charakterze zakładów bukmacherskich przypomina z kolei regulacje dotyczące promowania produktów leczniczych. Reklamy zarówno szeroko rozumianych medykamentów, jak i usług firm bukmacherskich muszą być bowiem opatrzone odpowiednimi komunikatami – w przypadku leków i suplementów chodzi o magiczną formułkę „Przed użyciem skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”, podczas gdy reklamy bukmacherów muszą informować o wspomnianym, hazardowym charakterze obstawiania wyników sportowych, a więc o ryzyku uzależnienia.

Legalny sponsoring sportowy
W związku z dość dużymi ograniczeniami dotyczącymi możliwości prowadzenia reklamy, pole manewru ekspertów od marketingu zatrudnionych w firmach bukmacherskich jest mocno zawężone. Firmy działające legalnie w Polsce mogą jednak dotrzeć do wielu odbiorców poprzez sponsoring klubów sportowych, do którego legalni bukmacherzy mają prawo. Dzięki temu ich logo może widnieć na koszulkach zawodników czy banerach okalających boisko. W ten sposób marka ma szanse dotrzeć ze swoim przekazem do odbiorców zgromadzonych na stadionie, ale także przed telewizorami w trakcie ważnego meczu. Nic więc dziwnego, że bukmacherzy bardzo często korzystają z tej formy promocji, jaką jest sponsoring, mając na uwadze, że inne formy reklamy są w tej branży mocno ograniczone.

Przedstawione powyżej informacje dotyczące reklamy zakładów bukmacherskich to oczywiście nie jedyne zapisy na ten temat wprowadzone w ustawie. Aby zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi ograniczeń w zakresie reklamy i promocji zakładów odsyłamy jednak bezpośrednio do zapisów ustawy, ponieważ tylko w taki sposób można pozyskać pełne informacje na ten temat.

Pamiętaj, że zakłady bukmacherskie dozwolone są wyłącznie dla osób pełnoletnich i mogą uzależniać.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%