Neapol - nieśmiertelne miasto, istota piękna w oczach Johanna Wolfganga Goethego - był kolejnym punktem docelowym międzynarodowego programu Erasmus Plus. Szkoła Podstawowa im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Fanianowie jest strategicznym partnerem programu w ramach projektu "Mosty nad otwartymi umysłami".
Dziewięcioosobowa reprezentacja szkoły miała po raz kolejny niepowtarzalną okazję do tego, by w rumuńsko-włosko-chorwacko-polskim zespole prezentować własną kulturę oraz chłonąć bogactwo kulturowe innych nacji. Zadania wyznaczone dla tej mobilności nie były łatwe. Wszystkie bowiem zbudowane były na kanwie tolerancji i braku akceptacji wobec szeroko pojętej dyskryminacji.
Neapol przywitał uczestników pięknym słońcem i zachwycił architekturą. Zespół miał okazję zobaczyć m.in. panoramę miasta z punktu widokowego Castel Sant'Elmo oraz Zatokę Neapolitańską wraz z Fontanną Gigantów. Uczniowie każdego dnia poznawali urokliwe uliczki miasta: Via Duomo, Via Vicaria itp. Ponadto odwiedzili słynne kościoły: Pio Monte della Misericordia, Gesù Nuovo, a także słynne Pompeje.
Neapol to miasto, które oprócz niezwykłego uroku architektonicznego, boryka się z falą uchodźców. Dlatego też gospodarze umożliwili uczestnikom zapoznanie się z tym niełatwym zagadnieniem. Uczniowie wysłuchali prawdziwych historii ludzi, którzy opuścili swój kraj nie z własnej woli, lecz ze strachu. Mieli także okazję zadawać pytania zarówno uchodźcom, jak i ludziom, którzy im pomagają. Nadto organizatorzy mobilności umożliwili odwiedzenie tzw. Centrum Lab, gdzie mieszkają uchodźcy z różnych krajów afrykańskich. Centrum okazało się być ważnym punktem, w którym emigranci poznają nową kulturę podczas codziennych czynności, takich jak gotowanie czy sprzątanie.
Zjawisko wykluczenia społecznego z powodu głodu, to kolejny element, z którym musieli zmierzyć się uczniowie. Wzięli udział w przygotowaniu posiłków dla biednych oraz tworzeniu plakatów dotyczących pomocy żywnościowej.
Tolerancja to szacunek wobec drugiego człowieka. Dlatego też każdy zespół uczestniczący w mobilności przedstawiał rodzime rozumienie tego terminu w literaturze, np. w formie przedstawienia kukiełkowego czy dramy. Na tej podstawie powstało przedstawienie teatralne, którego aktorami byli wszyscy uczestnicy mobilności. Stop wojnie, stop nienawiści, brzmiało we wszystkich językach. Wspólna inscenizacja traktująca o pomocy uchodźcom i szeroko pojętej tolerancji stanowiła ewaluację mobilności.
Z wszystkimi zadaniami, mimo stresu i komunikacji w języku angielskim, uczniowie poradzili sobie wyśmienicie.
Na zakończenie wizyty, każdy uczestnik projektu otrzymał pamiątkowy certyfikat.
Kolejne wyzwania przed nami!
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz