Zamknij
REKLAMA

Dlaczego olej przekładniowy jest ważny? Wyjaśniamy

16:08, 31.08.2021 | Poradnik
Skomentuj
REKLAMA

Olej przekładniowy to jeden z ważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Można znaleźć w skrzyniach, przekładniach głównych i mechanizmach różnicowych.


Funkcje oleju przekładniowego

Olej przekładniowy ma wpływ na żywotność skrzyni biegów. Jest odpowiedzialny za smarowanie ciernych elementów skrzyni biegów, które ze sobą współpracują. To zapewnia im poślizg, co gwarantuje lepsze warunki pracy i mniejsze ścieranie.

Kolejnym zadaniem jest rozpraszanie zanieczyszczeń, które powstają w skrzyni biegów oraz pochłanianie ciepła wytwarzanego w trakcie pracy. Jednak poziom brudu i temperatury nie jest tak samo wysoki, jak w silniku, więc olej przekładniowy wytrzymuje dłużej niż olej silnikowy. Oleje przekładniowe nie lubią za to wyższych przebiegów.


Kiedy wymieniać olej?

Olej nie jest dożywotni, chociaż wiele producentów twierdzi, że seryjny olej przekładniowy jest w stanie wystarczyć na cały okres eksploatacji skrzyni biegów. Zaleca się wymianę co około 80-100 tys. km, co też zależy od rodzaju skrzyni. Skrzynie automatyczne są bardziej wrażliwe na olej słabej jakości. Najlepiej sprawdzić instrukcje w książce serwisowej lub skontaktować się z autoryzowanym serwisem.


Oznaczenia oleju przekładniowego

Olej musi być dobrze dobrany, ponieważ każde auto ma inny olej. Na etykietach znajdują się oznaczenia GL i cyfry od 1 do 6. Kierowca musi też wiedzieć, o co chodzi z SAE J306.


Lepkość SEA J306

Lepkość jest oznaczona dwoma cyframi i jedną literą. Lepkość zimowa jest podawana jako pierwsza, a lepkość zimowa jako druga. Czyli jeśli olej ma oznaczenie 75W-140; 75W to warunki zimowe, a 140-letnie. Zdecydowana większość smarów może pracować latem i zimą. Wyróżnia się klasy lepkości SAE: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190 i 250, gdzie 70 nadaje się do warunków "arktycznych", a 250 w ekstremalnie gorących warunkach. W Polsce najczęściej stosowane są oleje o objętości 75W-90, 75W-110.


Klasy jakościowe API

To oznaczenie pokazuje zawartość dodatków i uszlachetniaczy, czyli substancji mających wpływ na właściwości smaru.

  • API GL-1. Najprostszy rodzaj olejów, który obecnie rzadko się stosuje. Nie zawierają żadnych dodatków. Stosuje się je przy łatwych warunkach pracy, wytrzymują tylko małe obciążenia. Można je zastąpić zwykłym olejem silnikowym.         
  • API GL-2. Tak jak GL-1, ten rodzaj jest przystosowany do lekkiej pracy. Główna różnica polega na niewielkiej ilości dodatków chroniących przed korozją i zapobiegających spienianiu.
  • API GL-3. Olej przekładniowy Liqui Moly GL 3+ ma klasę lepkości 3, czyli nadaje się do mało obciążonych przekładni ręcznych, walcowych i stożkowych.
  • API GL-4. Oleje tej klasy dają sobie radę w średnio obciążonych skrzyniach biegów oraz przekładni głównych.
  • API GL-5. Smary tej klasy wytrzymują duże obciążenia. W ich składzie jest dużo dodatków. To właśnie oleje klasy GL-4 i GL-5 są najczęściej używane w samochodach osobowych.
  • API GL-6. Klasa najwyższa. Oleje są stosowane w samochodach pracujących w ekstremalnych warunkach pracy.
     

API i SAE J306 to główne oznaczenia, ale też można spotkać się z LS lub LSD - przeznaczone do przekładni głównych o ograniczonym tarciu, czyli używane są w samochodach sportowych i wyczynowych. ATF - jest to dodatkowe oznaczenie, które pokazuje, że dany olej jest przeznaczony do automatycznych skrzyni biegów.

Pamiętaj: nigdy nie można kupić przypadkowego oleju! Zawsze stosuj się do zaleceń producenta pojazdu.

(Poradnik)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%