Zamknij

Meta-wszechświaty - przyszłość, która nas czeka

14:12, 12.01.2023 art. sponsorowany Aktualizacja: 14:14, 12.01.2023
Skomentuj

Wirtualizacja społeczeństwa nabiera tempa. Wiele dziedzin, w tym hazard, przenosi się do sieci. Na przykład kasyna online bonusbezdepozytu.com stają się coraz bardziej popularne wśród szwedzkich hazardzistów. Stopniowo zastępują one stacjonarne instytucje hazardowe. Proces wirtualizacji ulega jednak ciągłej ewolucji. Nowym etapem w nim jest stawanie się meta-wszechświatem. Przyjrzyjmy się, czym jest i jakie przewidywania mają na ten temat eksperci.


Czym jest meta wszechświat

Mark Zuckerberg zapowiedział w październiku 2021 roku wielki rebranding sieci społecznościowych i komunikatorów. Powstała jedna sieć Meta, w skład której wchodzi Facebook, Instagram i WhatsApp. Wystąpienie Zuckerberga nie mówiło tylko o zmianie nazwy, ale o rozwoju uniwersum Meta, w ramach którego każdy użytkownik będzie mógł komunikować się ze znajomymi w swojej własnej cyfrowej przestrzeni.

Ogólnie rzecz biorąc, pod pojęciem metawojny rozumie się wirtualną przestrzeń, w której ludzie wchodzą w interakcje ze sobą za pomocą cyfrowo wygenerowanych awatarów i wirtualnej rzeczywistości. Nie służy on tylko do grania w gry, ale także do komunikowania się, robienia zakupów, nauki, negocjacji i tak dalej. Obecne wdrożenia są różne - niektóre projekty przypominają sieci społecznościowe, a inne gry.


Możliwa przyszłość dla meta-wszechświata

W wizji Zuckerberga Metaworld będzie wirtualną, trójwymiarową przestrzenią, w której będzie można zrobić wszystko. Można by na przykład stworzyć salon i zaprosić do niego przyjaciół z różnych krajów, aby odbyć spotkanie towarzyskie, zagrać w tenisa lub spróbować swoich sił w surfingu 3D. Nawet osoby spoza uniwersum meta będą mogły się ze sobą porozumieć. Na przykład będzie można przetransportować się na koncert na żywo z domu.

Mark Zuckerberg powiedział, że nie planuje zmonopolizować praw do meta-uniwersum. Powinna być w domenie publicznej, nad którą pracuje wspólnie wiele firm i organizacji. Technologia blockchain powinna być czynnikiem jednoczącym, a system powinien działać na zasadzie decentralizacji.

Plan jest taki, że metawszechświat nie będzie należał do jednej firmy czy organizacji. Będzie to struktura otwarta, oparta na blockchainie, co pozwoli na łatwe przemieszczanie się z jednej przestrzeni do drugiej. Obecnie powołane struktury mają wyraźnie zarysowane granice. Techniczna realizacja integracji między nimi to kwestia przyszłości.


Obecny rozwój meta-uniwersów

Oprócz Zuckerberga, plany uruchomienia własnych meta-wiosek w drugiej połowie 2021 roku ogłosiły także Microsoft, Roblox, NVIDIA i Epic Games. Jednak produkty te są obecnie dopiero w fazie rozwoju i nie ma zbyt wielu danych na ich temat. Jednak niektóre wirtualne światy zostały uruchomione już dziś. Należą do nich:

Decentraland - metaworld oparty na blockchainie Ethereum. Dostęp do niego odbywa się za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Tutaj użytkownicy mogą tworzyć, monetyzować treści czy komunikować się ze sobą. Aktywa mają postać NFT i są dostępne do swobodnego kupowania i sprzedawania w grze lub poprzez OpenSea. Oczywiście w porównaniu z zapowiadanym przez Zuckerberga meta-uniwersum

Decentraland ma ograniczoną funkcjonalność. Jednak i ona przyciągnęła już kilka dużych wydarzeń. Na przykład był on gospodarzem Fashion Week.
The Sandbox to gra oparta na tych samych zasadach co Decentraland. Jego design przypomina znanego Minecrafta. Tutaj użytkownikom oferuje się monetyzację działek, mogą je sprzedać, kupić lub wynająć. W świecie The Sandbox, mimo że pojawił się stosunkowo niedawno, już teraz można spotkać wiele znanych marek, jak choćby Adidas.

Second Life jest jednym z najwcześniejszych prototypowych meta-uniwersów, istniejącym od 2003 roku. Na platformie gracze tworzą własne cyfrowe awatary, które żyją swoim życiem w wirtualnym świecie. Użytkownicy mogą komunikować się ze sobą, uczestniczyć w różnych wydarzeniach, brać udział w questach, słuchać muzyki, oglądać filmy i tak dalej. Platforma Second Life posiada własny rynek, na którym można sprzedawać, wymieniać i kupować wirtualne przedmioty. Do dokonywania płatności wykorzystywana jest wirtualna waluta Linden.

Horizon Worlds firmy Meta to gra online w wirtualnej rzeczywistości przeznaczona dla zestawu słuchawkowego Oculus VR. W nim użytkownicy Meta mogą używać okularów VR do eksploracji przestrzeni w różnych miejscach, komunikacji i zabawy z przyjaciółmi. Ilość światów jest niezliczona i może być tworzona przez samych graczy.


Wyniki

Obecnie istniejące metawieże są niedoskonałe, mają raczej ograniczoną funkcjonalność i słabo się ze sobą stykają. Do spójnej zunifikowanej przestrzeni jest jeszcze dość długa droga. Sam Zuckerberg stwierdza, że zbudowanie jednolitego metawirtualnego uniwersum zajmie co najmniej 5-10 lat. Zbudowanie infrastruktury i połączenie platform zajmie wiele lat. Jednak według ekspertów Bloomberga do 2024 roku całkowity rynek meta-wszechświata wyniesie co najmniej 800 mld dolarów.

(art. sponsorowany)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%