Pojęcie event designu można tłumaczyć jako „plastykę wydarzenia”. Ten przekład to strzał w dziesiątkę, ponieważ na event design składa się zarówno cała oprawa dźwiękowa, jak i wizualna imprezy. Konkretne działania podejmowane w tym zakresie mogą wpływać na emocje uczestników, wywołując w nich określone emocje. Jak się okazuje, to praktyka stara jak świat, choć nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ulegają jej wpływowi. O jakich zabiegach mowa i na czym polega praca event designera? Sprawdź!
Pierwszym krokiem wpisującym się w strategię event designu jest wybranie motywu przewodniego (key visual wydarzenia). To o tyle istotne, że powstające później materiały i opracowania graficzne muszą być spójne z tą koncepcją (w zakresie stylu, kolorystyki, czcionki itp.).
Jednym z najważniejszych punktów w pracy event designera jest także opracowanie scenografii imprezy, która musi odpowiednio wpisywać się we wspomniany key visual. Należy unikać rozdźwięków stylistycznych.
– Jeśli organizator zdecyduje się na nowoczesną, minimalistyczną oprawę eventową, to pojawiające się nagle elementy tradycyjne, bogato zdobione mogą wywołać efekt odwrotny do zamierzonego i rozproszyć uczestników – podkreśla dyrektor biura projektowego w firmie Movement.
Właśnie dlatego podczas projektowania całego wydarzenia początkowo ustaloną koncepcję warto mieć stale na uwadze. Dotyczy to nawet ustawienia krzeseł, stołów, wyboru obrusów, dekoracji mebli czy stołów wystawienniczych.
To dość świeże pojęcie, które utrwaliło się wraz z rozwojem branży eventowej. Głównym zadaniem event designera jest zadbanie o wizualną stronę wydarzenia, jej koncepcję oraz wdrożenie jej w życie.
Nie należy mylić tej profesji z zawodem scenografa. Owszem, mają one ze sobą wiele wspólnego, jednak to event designer zleca scenografowi wykonanie konkretnych elementów w ramach oprawy konferencji, gali, koncertów i innych wydarzeń. Event designer współpracuje z każdym po trochu – również z grafikiem, z którym tworzą trójwymiarowe projekty scenograficzne zgodnie z zamówieniem klienta. Taka osoba bierze również odpowiedzialność za budżet i realizację zadań w jego zakresie.
Wizualna oprawa wydarzenia ma ogromne znaczenie dla jego powodzenia. Strategie realizowane w ramach event designu znane są od lat i chętnie wykorzystywane przez lokale usługowe, gastronomiczne czy hotele. Zarządcy tych miejsc starają się, aby już od progu klient czuł się w określony sposób – taki, który zachęci go np. do zakupu lub do podjęcia określonych czynności.
Jak to działa? W scenografii eventowej wykorzystuje się m.in. takie bodźce jak zapach, oświetlenie czy nastrojowa muzyka w tle. To one sprawiają, że czujesz się w danym lokalu dobrze, komfortowo i swobodnie. Chcesz tam zostać na dłużej, częściej wracasz i chętniej sięgasz po portfel. W pewnym sensie event design to skuteczna strategia marketingowa.
Scenografia eventowa jest głównym punktem zainteresowania event designera. Nie oznacza to, że to on samodzielnie tworzy obiekty dekoracyjne. Raczej przygotowuje ich koncepcję i zleca jej wykonanie. To prawda, że elementy scenografii są materialne, jednak dzięki oddziaływaniu na wzrok mogą powodować pojawienie się określonych wrażeń, emocji,
Skoro tak, to event designer powinien przekazać wykonawcy szczegółowe informacje na temat projektu. Dziś scenografia ma o wiele więcej niż jedno oblicze. W tej dziedzinie wyróżnia się tę fizyczną, materialną oraz multimedialną. Pierwsza obejmuje różne obiekty, konstrukcje i dekoracje wykonane z materiałów plastycznych lub budowlanych. W modzie pozostaje także scenografia multimedialna, która świadczy jednocześnie o prestiżu marki i dowodzi, że nadąża ona za panującymi trendami.
W ramach takich projektów podczas eventów korzysta się choćby z ekranów interaktywnych, infokiosków, mappingu, różnych projekcji czy efektów świetlnych. Event designer czuwa nad ostatecznym efektem, jaki całość wywoła. To ważne zadanie, którego nie można pominąć podczas organizacji eventu.