W systemie badań technicznych pojazdów zostaną wkrótce wprowadzone poważne zmiany. Wynikają one z konieczności wdrożenia dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów silnikowych i ich przyczep.
Dyrektywa wprowadziła jednolite wymagania w obszarze badań technicznych pojazdów w Unii Europejskiej i wyznaczyła minimalne standardy, które muszą być wprowadzone w państwach członkowskich.
W celu wdrożenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” i niektórych innych ustaw. Dodatkowo opracowano projekty kilkunastu rozporządzeń wykonawczych, koniecznych do wdrożenia projektowanej ustawy w życie. Planowane do wprowadzenia zmiany można podzielić na trzy główne obszary:
• badania techniczne pojazdów,
• stacje kontroli pojazdów,
• diagności uprawnieni do badań.
Krajowy system badań technicznych pojazdów jest obecnie zdecentralizowany i podlega starostom. Po zmianach nastąpi przejście do systemu scentralizowanego. Transportowy Dozór Techniczny (TDT) będzie instytucją centralną odpowiedzialną za organizację i zapewnienie odpowiedniej jakości badań technicznych pojazdów oraz nadzór nad tymi badaniami, stacjami kontroli pojazdów, diagnostami i ośrodkami szkolenia diagnostów.
Kandydaci na diagnostów muszą spełnić wymagania związane z: wykształceniem technicznym (średnim lub wyższym), praktyką zawodową, ukończeniem szkolenia i zdaniem egzaminu. Po wprowadzeniu zmian zwiększą się wymagania odnośnie okresu praktyki zawodowej (dla wykształcenia technicznego średniego innego niż samochodowe). Ponadto wprowadzono nowe wymaganie dotyczące niekaralności (za określone w przepisach przestępstwa).
Oprócz obecnego szkolenia kandydatów na diagnostów będzie wprowadzone nowe obowiązkowe szkolenie okresowe dla diagnostów już pracujących (co dwa lata). Do programu szkolenia zostaną wprowadzono nowe zagadnienia wynikające z rozwoju techniki motoryzacyjnej (np. badanie techniczne pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym).
Wymienione szkolenia będą mogły prowadzić tylko uprawnione ośrodki szkolenia diagnostów, wpisane do rejestru prowadzonego przez dyrektora TDT. Ośrodki będą musiały spełnić określone w przepisach wymagania dotyczące: sali wykładowej i jej wyposażenia, miejsca do prowadzenia zajęć praktycznych (okręgowa stacja kontroli pojazdów), wykładowców, biura itd. Ośrodki szkolenia co najmniej raz w roku będą kontrolowane przez komórkę nadzoru TDT.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Pile od kilku lat prowadzi cykliczne szkolenia kandydatów na diagnostów. Obecna infrastruktura WORD, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe wykładowców już dziś spełniają rygorystyczne wymagania określone w projekcie nowych przepisów. Najbliższe szkolenie kandydatów na diagnostów planowane jest w dniach 25.02-13.03.2019 roku. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz