Zamknij

Dynamiczny Poznań - jak się po nim poruszać?

08:10, 07.09.2019 fp Aktualizacja: 08:38, 07.09.2019
Skomentuj

Poznań od kilkunastu lat przeżywa czas prawdziwej prosperity. Dzięki licznym inwestycjom miast rozkwita i przyciąga nowych mieszkańców - zarówno tych, którzy w Poznaniu chcieliby studiować, jak i tych poszukujących pracy. Stolica Wielkopolski stała się też w ostatnich latach popularnym kierunkiem turystycznym: trykające się koziołki na poznańskim ratuszu podziwia z każdym rokiem coraz więcej turystów tak z kraju, jak i z zagranicy. Nic więc dziwnego, że na poznańskich ulicach systematycznie wzrasta natężenie ruchu. Czy idzie z tym w parze rozwój jakości komunikacji miejskiej? Jak najlepiej przemieszczać się po Poznaniu? Oto garść przydatnych informacji.


Organizacja komunikacji miejskiej w Poznaniu

Najpopularniejszym środkiem transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, z którego na co dzień korzystają tysiące poznanian, jest bez wątpienia tramwaj określany przez miejscowych raczej jako „bimba”. Sieć tramwajowa jest tu naprawdę dobrze rozwinięta: tramwaje kursują na 18 liniach dziennych, jednej nocnej oraz - w weekendy, sezonowo od maja do października - jednej turystycznej, obsługiwanej przez historyczny tabor. Warto przy tym wiedzieć, że miasto planuje dalszą rozbudowę torowisk, tak, aby tramwajami dało się dojechać w kolejne części Poznania.

 Przez wiele dziesięcioleci nieśmiało przymierzano się w Poznaniu do wybudowania linii metra. Ostatecznie jednak taka inwestycja okazała się za droga – zamiast niej wybudowano trasę szybkiego tramwaju. Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST, przez mieszkańców nazywany także „pestką”) liczy dziś 8 przystanków w centrum i w północnej części miasta na trasie Sobieskiego – Dworzec Zachodni. Jest zintegrowana z całym systemem tramwajowym Poznania i wchodzi w część trasy 4 linii dziennych (12, 14, 15, 16) oraz jednej nocnej (201). Każda ze stacji stanowi też węzeł przesiadkowy na linie autobusowe. Ze względu na kluczowe położenie z PST charakteryzuje się wysoką przepustowością - korzysta z niej około 6000 osób na godzinę.

 Uzupełnienie transportu tramwajowego stanowią linie autobusowe: 53 linie miejskie dzienne i 20 nocnych oraz 46 linii podmiejskich. W sezonie letnim, z myślą o turystach, działa także autobusowa linia turystyczna. Planowana jest rozbudowa sieci autobusowej poprzez stworzenie - we współpracy z sąsiednimi gminami - większej liczby linii podmiejskich.


Taxi Poznań - czy warto?

Za największą wadę poznańskiej komunikacji miejskiej, oprócz tłumów, które z niej korzystają, uważa się ceny biletów - szczególnie, jeśli chodzi o przejazdy jednorazowe. Wydaje się więc, że w niektórych przypadkach, np. wtedy, kiedy podróżujemy w kilka osób, niewiele więcej zapłacimy za taksówkę, która w bardziej komfortowych warunkach dowiezie nas tam, gdzie chcemy. Jeśli chodzi o tradycyjne taxi, Poznań jest jednak również dość drogi - stawki w tradycyjnych korporacjach taksówkarskich, zwłaszcza nocą, mogą przyprawiać o zawrót głowy, a i trasy proponowane przez kierowców nie zawsze wiodą prosto do celu...

 Czy można się przed tym ustrzec? Okazuje się, że owszem. Wystarczy pobrać aplikację iTaxi, która zrzesza sprawdzonych, uczciwych kierowców doskonale znających swoje miasto. Jak to działa? Po uruchomieniu aplikacji i wprowadzeniu miejsca docelowego wystarczy już tylko potwierdzić zamówienie taksówki i czekać, aż kierowca podjedzie po Ciebie w miejsce, w którym aktualnie się znajdujesz. Nie trzeba też obawiać się o utknięcie w korkach - kierowcy iTaxi mają dostęp do poznańskich buspasów, dzięki czemu szybciej i sprawniej poruszają się po popularnych trasach. Co ważne, dzięki aplikacji iTaxi masz ciągły podgląd na trasę - nie ma więc żadnego ryzyka, że kierowca będzie wiózł Cię okrężną drogą, by podbić stawkę za kurs.

Jeśli więc nie lubisz tłoczyć się w autobusach ani w tramwajach, a „Pestka” nie kursuje na interesującej Cię trasie, warto rozważyć to rozwiązanie. Różnice w cenach między tradycyjną taksówką a taksówką zamówioną przez aplikację iTaxi bywają naprawdę duże, na korzyść tej drugiej. Więc po co przepłacać?

(fp)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%