Zamknij

Opona całoroczna czy letnia - co wybrać, jeśli jeździsz głównie po mieście?

12:07, 24.01.2025 Aktualizacja: 12:09, 24.01.2025 ok. 4 min. czytania
Skomentuj

Chociaż opony całoroczne są uznawane za idealne rozwiązanie do miasta, to w rzeczywistości kwestia jest  trochę bardziej złożona. To, czy ich wydajność i efektywność okażą się wystarczające, zależy również od innych czynników - jak np. styl prowadzenia, czy roczny przebieg. Dlatego przed podjęciem decyzji o zmianie opon na całoroczne, lepiej dobrze przeanalizować swój sposób użytkowania samochodu - nawet jeżeli poruszasz się wyłącznie w mieście.

Czy opony całoroczne są idealnie dobrane do warunków miejskich?

Stwierdzenie, że opony całoroczne są idealne do miasta, pozostaje stwierdzeniem nieco na wyrost. Modele wielosezonowe mogą po prostu skuteczniej utrzymywać parametry wystarczające do bezpiecznej jazdy w warunkach miejskich niż podczas pokonywania trasy. W dalszym ciągu parametry jezdne opon letnich i zimowych w odpowiadających im sezonach pozostają wyższe. Na SklepOpon.com możesz znaleźć wybór opon całorocznych oraz sezonowych od największych marek oraz mniej znanych producentów.

Jeżdżąc w mieście, nie osiąga się tak dużych prędkości, jak w trasie. Dlatego różnica w możliwościach między oponami całorocznymi i sezonowymi nie jest aż tak wyraźna podczas jazdy miejskiej. W efekcie opony całoroczne mogą sprawdzić się w mieście na tyle dobrze, że więcej nie trzeba. O ile są użytkowane zgodnie z założeniami dotyczącymi opon całorocznych.

Kiedy warto postawić na opony całoroczne w miejskiej jeździe?

Opony całoroczne mogą okazać się optymalne do jazdy miejskiej, jeżeli stawiamy wygodę użytkowania samochodu ponad parametry jezdne. Dzięki temu możemy uzyskać korzyści w postaci braku konieczności sezonowej wymiany opon, czy braku potrzeby magazynowania drugiego kompletu. W efekcie należy liczyć się jednak z gorszą dynamiką prowadzenia oraz trochę dłuższą drogą hamowania - przy dynamicznej jeździe może to zrobić wyraźną różnicę. 

Z tego powodu warto uwzględnić też moc silnika w naszym samochodzie. Przy dużej mocy opony całoroczne mogą np. łatwo zrywać przyczepność podczas ruszania. Odbiorą przy tym przyjemność wykorzystania osiągów pojazdu. Jednak przy spokojnej jeździe autem o niewysokiej mocy i zachowaniu należytej ostrożności opony całoroczne mają bardzo duże szanse na to, aby zaspokoić wszystkie potrzeby kierowcy poruszającego się tylko po mieście.

Kolejną kwestią są pokonywane kilometry. Jeżeli kręcimy wysokie przebiegi roczne – nawet jeżdżąc tylko po mieście, to zwykle nie warto stawiać na opony całoroczne. Przy niskich przebiegach na poziomie 4-7 tys. km model wielosezonowy może służyć przez kilka lat. Oczywiście należy zachować odpowiednią dbałość – tak czy siak trzeba odwiedzać serwis wulkanizacyjny celem m.in. kontroli wyważenia, czy rotowania kół. Na szczęście można zrobić to poza sezonem wymiany i uniknąć tworzących się wówczas długich kolejek. Dzięki temu opony całoroczne mogą okazać się zarówno wyjątkowo wygodnym, jak i oszczędnym rozwiązaniem. 

Opony całoroczne warto rozważyć także przy maksymalnych przebiegach na poziomie około 10 tys. km rocznie. Przy wyższych dystansach na poziomie kilkunastu i ponad 20 tys. km rocznie nowy model wielosezonowy trzeba będzie kupować na tyle często, że nie będzie to tak oszczędne i wygodne rozwiązanie. Dodatkowo pokonując wiele kilometrów lepiej zachować możliwie wysokie parametry i poziom bezpieczeństwa opon sezonowych.

Czy na krótkich, ale codziennych trasach lepiej pozostać przy oponach letnich?

Co w sytuacji, gdy jeździmy dużo po mieście, ale niemal codziennie musimy też pokonać niedaleką trasę? W takiej sytuacji znacznie rozsądniej będzie pozostać przy oponach letnich (i zimowych). Mając codziennie do pokonania autostradą lub drogą szybkiego ruchu kilkanaście, czy kilkadziesiąt km np. na dojazdy do pracy, nasze opony muszą być gotowe na wyzwania, które nie występują w mieście. Szybka jazda z prędkością na poziomie 120-140 km/h po mocno rozgrzanym asfalcie w wysokiej temperaturze nie służy oponom całorocznym. Wiąże się to nie tylko z ograniczeniem stabilności czy spadkiem skuteczności hamowania, ale przyspiesza też ich zużycie. Przy mocnych opadach deszczu również może nasunąć się myśl, że lepiej by się nam jechało na oponach letnich – np. gdy zajdzie potrzeba awaryjnego hamowania lub wystąpi aquaplaning. Na https://www.sklepopon.com/opony/letnie możesz wygodnie dobrać swój nowy model na sezon letni.

Jeżeli nasza krótka codzienna trasa nie obejmuje szybkiej jazdy i wymaga pokonywania odcinków z prędkością do 70-90 km/h, to różnica nie będzie oczywiście aż tak odczuwalna. Jednak takie trasy mogą przebiegać przez drogi boczne – wówczas więcej problemów może nas spotkać w sezonie zimowym. Boczne trasy nie są tak dobrze utrzymane, jak główne, czy też jak ulice miast. W efekcie w przypadku opadów śniegu nie będą odśnieżone i posypane w pierwszej kolejności. Rezultatem tego mogą być znaczące utrudnienia, z którymi opony zimowe poradzą sobie znacznie lepiej. Dlatego, jeżeli jesteśmy zmuszeni do pokonywania tras - nawet niedalekich - lepiej pozostać przy osobnych kompletach na lato i zimę.

(Materiał zewnętrzny)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%