Oto ustalenia NIK:
Działania Powiatu w Pile dotyczące organizacji, finansowania oraz nadzoru nad Zespołem Placówek Wychowawczych w Łobżenicy były nieadekwatne do jego potrzeb, a próby egzekwowania przestrzegania w Zespole obowiązujących przepisów okazały się bezskuteczne. Starosta Pilski powierzył obowiązki dyrektora placówki z naruszeniem obowiązujących przepisów i nie złożył zawiadomienia o ujawnionych naruszeniach dyscypliny finansów publicznych przez osobę kierującą Zespołem. W wyniku nienależytego kierowania placówką przez kolejnych dyrektorów dopuszczono do nieprawidłowości w gospodarowaniu jej mieniem, nie zapewniono wymaganych warunków lokalowych oraz wyposażenia, a ewidencja księgowa była prowadzona nierzetelnie i nie oddawała realnego stanu majątkowego Zespołu.
Poznańska Delegatura NIK przeprowadziła kontrolę dotyczącą organizacji, finansowania i funkcjonowania Zespołu Placówek Wychowawczych w Łobżenicy w latach 2021-2023. Przeprowadzono ją w Zespole, w skład którego wchodziły Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Łobżenicy i Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kijaszkowie oraz w Starostwie Powiatowym w Pile, w zakresie obejmującym realizację zadań organu prowadzącego.
Zarząd Powiatu w Pile nie podjął rzetelnych działań zapewniających powierzenie stanowiska dyrektora Zespołu kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu. W 2023 r. rozpisano postępowanie konkursowe, które nie doprowadziło do wyłonienia odpowiedniego kandydata. Przez 10 miesięcy (tj. maksymalny okres powierzenia obowiązków dyrektora w trybie pozakonkursowym) nie przeprowadzono kolejnego konkursu. W następstwie tego ponownie powierzono pełnienie obowiązków dyrektora tej samej osobie w trybie pozakonkursowym, a więc z naruszeniem przepisów prawa oświatowego. Co więcej, osoba ta uzyskała negatywną opinię organu sprawującego nadzór pedagogiczny, tj. Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
Zarząd Powiatu nie zapewnił warunków lokalowych wchodzącemu w skład Zespołu Młodzieżowemu Ośrodkowi Socjoterapii w Kijaszkowie. Powiat nie podjął działań zmierzających do przywrócenia należytego stanu technicznego tego obiektu, umożliwiającego prowadzenie w nim statutowej działalności. Tymczasem do zadań organu prowadzącego należało w szczególności zapewnienie możliwości funkcjonowania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Budynek wyłączono z użytkowania i nie próbowano przywrócić jego funkcjonalności poprzez wykonanie niezbędnych napraw i remontów, aby finalnie na początku 2023 r. przeznaczyć tę nieruchomość do zbycia. W efekcie nawet w przypadku przeprowadzenia skutecznego naboru, placówka nie była w stanie realizować swoich zadań. Pomimo że Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nie mógł prowadzić działalności, na stronie internetowej Starostwa znajdowała się informacja o zasadach przyjmowania do niego wychowanków oraz dokumentach, jakie należy w tym celu złożyć do Starosty.
Nie zapewniono również wystarczających środków finansowych na wykonanie zgłaszanych przez dyrektorów Zespołu napraw i remontów, pomimo iż Starosta miał pełną wiedzę o potrzebie ich przeprowadzenia. Informacje o stanie technicznym budynków Zespołu oraz istniejących potrzebach remontowych wynikały z przekazywanych do Starostwa protokołów przeglądów okresowych. Starosta nie zabezpieczył wystarczających środków na wydatki inwestycyjne Zespołu i nie dokonywał rzetelnego rozpoznania potrzeb Zespołu w tym zakresie, mimo ich zgłaszania przez kierowników tej jednostki. Istniejące potrzeby remontowe potwierdziła również kontrola Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Pile, przeprowadzona na zlecenie NIK.
Część zaleceń wynikających z protokołów przeglądów technicznych z lat 2021-2023 dla budynków szkolno-administracyjnego i internatu w Łobżenicy nie została zrealizowana. Choć w planie finansowym przewidziano środki na bieżące remonty i naprawy, to nie były one w pełni wykorzystane. Nie zapewniono odpowiedniego wyposażenia pokojów wychowanków, wystarczającej liczby kabin prysznicowych oraz wymaganych poręczy na klatce schodowej. Nie wdrożono również - wbrew przepisom - instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla budynku internatu, co mogło stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia i bezpieczeństwa wychowanków. Potwierdza to wystąpienie niebezpieczeństwa pożarowego, spowodowanego przez wadliwie działającą ładowarkę do telefonu. Natomiast instrukcja ta dla budynku szkolno-administracyjnego nie została zaktualizowana, choć powinno to nastąpić przynajmniej raz na dwa lata. Tym samym, wbrew złożonym zapewnieniom, dyrektor Zespołu nie zrealizował zaleceń z wcześniejszej kontroli NIK w 2021 r., dotyczących aktualizacji instrukcji ppoż. i modernizacji kabin prysznicowych.
Księgi rachunkowe Zespołu były prowadzone nierzetelnie. Brakowało bieżącej ewidencji księgowej środków trwałych, nie zapewniono ciągłości sald bilansów otwarcia i zamknięcia, nie ewidencjonowano majątku trwałego zgodnie z przyjętymi w jednostce zasadami rachunkowości, nie ujmowano w ewidencji wszystkich środków trwałych. Ponadto w latach 2021-2022 zaniechano obowiązkowego zinwentaryzowania środków trwałych pozostających w dyspozycji Zespołu. Natomiast inwentaryzację za 2023 r. przeprowadzono nierzetelnie, ponieważ stwierdzone w jej trakcie różnice inwentaryzacyjne nie zostały wyjaśnione, a jej wyniki nie zostały zatwierdzone przez dyrektora jednostki. Tym samym w Zespole nie posiadano realnej i rzetelnej wiedzy o majątku pozostającym w jego dyspozycji. Potwierdziły to przeprowadzone przez kontrolerów NIK oględziny, w trakcie których w budynku w Kijaszkowie stwierdzono dwa piece węglowe, choć w arkuszach spisu z natury wyszczególniony był tylko jeden.
W jednostce nie przestrzegano również obowiązującej klasyfikacji dochodów i wydatków, a dowody księgowe stanowiące podstawę do dokonywania wydatków nie zawierały wszystkich wymaganych elementów. Kontrolerzy NIK stwierdzili, że wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy w wysokości 159,9 tys. zł na dostawę i montaż kotłów grzewczych zostało wypłacone, pomimo że wykonawca nie dostarczył wszystkich wymaganych dokumentów powykonawczych. Ponadto stwierdzono przypadki ponoszenia wydatków ponad kwoty określone w planie finansowym jednostki.
Skutki finansowe stwierdzonych nieprawidłowości wynoszą ogółem 173,6 tys. zł, z których, z naruszeniem prawa wydatkowano kwotę 173,2 tys. zł. Ponadto wydatki w łącznej wysokości 46,9 tys. zł ujęto w nieprawidłowej klasyfikacji budżetowej, a środki trwałe o wartości 159,9 tys. zł nie zostały wykazane w bilansie za 2022 r.
Starosta Pilski nie dopełnił obowiązku polegającego na złożeniu zawiadomienia o ujawnionych naruszeniach dyscypliny finansów publicznych przez osobę pełniącą obowiązki dyrektora Zespołu. Polegały one na przekazaniu sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania z naruszeniem wymaganego terminu, oraz nieprzeprowadzeniu przez niego w latach 2021 i 2022 r. wymaganej przepisami inwentaryzacji.
Dyrektor Zespołu pomimo posiadania informacji, że statut placówki jest niedostosowany do obowiązującego stanu prawnego, nie podjął rzetelnych działań zmierzających do jego zaktualizowania oraz uzupełnienia o brakujące uregulowania. W toku kontroli przedłożono protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej oraz uchwałę w sprawie nowelizacji statutu Zespołu - nie określała ona jednak zakresu i treści wprowadzanych zmian. W uchwale Rada Pedagogiczna zaakceptowała i przyjęła zmiany, jednak nie wskazano nowego brzmienia zmienianych regulacji. Przedstawione kontrolerom dokumenty świadczą, że działania te miały jedynie charakter pozorny i nie wpłynęły w żaden sposób na treść zmienianego dokumentu.
NIK skierowała do Starosty Pilskiego i dyrektora Zespołu Placówek Wychowawczych w Łobżenicy wnioski pokontrolne, dotyczące m.in. zgodnego z przepisami powierzenia stanowiska dyrektora, zapewnienia wychowankom warunków mieszkalnych i niezbędnego wyposażenia osobistego, rzetelnej weryfikacji i rozpoznania potrzeb inwestycyjnych placówki, zgodnego z prawem prowadzenia gospodarki finansowej Zespołu i ewidencji księgowej.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w trakcie kontroli, Delegatura NIK w Poznaniu złożyła zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na niedopełnieniu obowiązków przez Starostę Pilskiego oraz do urzędu skarbowego w związku z nierzetelnym prowadzeniem ksiąg rachunkowych w Zespole. Przekazano również zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, w związku z nieprzeprowadzeniem inwentaryzacji przez dyrektora Zespołu w latach 2021-2022, wykonaniem inwentaryzacji niezgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekazaniem sprawozdań z naruszeniem wymaganego terminu i dokonywaniem wydatków ponad ustalony plan finansowy jednostki.
[ZT]25594[/ZT]
rh21:50, 09.11.2024
3 1
No to se nagrzebał. 21:50, 09.11.2024
dyro18:29, 12.11.2024
0 0
Na koniec 2022 r. był tam dyrektorem obecny dyrektor - czyli to chyba on nie przeprowadził inwentaryzacji. A jakie konsekwencje wobec niego podejmią obecne władze ? 18:29, 12.11.2024