Badanie przeprowadzone w ramach projektu „Uczymy się OOO finansach”, którego autorami są fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty oraz KRUK S.A., pokazało, jak ważne jest wyposażenie najmłodszych w wiedzę ekonomiczną. Dziś w każdej szkole dzieci mogą uczyć się o finansach przez zabawę - również z wykorzystaniem robotów.
Za przedszkolakami i uczniami z różnych części Polski, którzy wzięli udział w projekcie „Uczymy się OOO finansach”, miesiące bardzo owocnej pracy, a przed nimi - zasłużone wakacje. Jak komentują inicjatorzy i organizatorzy projektu, ten czas może być dla nich doskonałą okazją do wykorzystania zdobytej wiedzy finansowej i dobrych nawyków.
Scenariusze zajęć i edukacja finansowa na miarę XXI wieku. Nauka o pieniądzach i dobrych nawykach z robotami
Dzięki projektowi „Uczymy się OOO finansach” została wypracowana ścieżka edukacyjna dotycząca nauki o finansach dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Są to 4 scenariusze zajęć i lekcji, które uczą historii pieniądza, jego wartości, zasad odpowiedzialnego pożyczania i oddawania pieniędzy, znaczenia oszczędności i kieszonkowego, planowania wydatków, nauki dobrych nawyków czy radzenia sobie z finansowymi trudnościami.
Każdy scenariusz został opracowany i skonsultowany z ekspertką ds. edukacji i trenerką IT, Małgorzatą Rabendą, która na co dzień jest dyrektorką Szkoły Podstawowej SPECTO we Wrocławiu. Scenariusze stanowią cykl zajęć, które można przeprowadzić w przedszkolu lub szkole. Plan takich lekcji uwzględnia zabawy plastyczne i ruchowe, w przyjazny sposób przekazuje wiedzę dopasowaną do wieku dzieci, pozwala im podejmować decyzje i zrozumieć ich konsekwencje.
- To cała kompletna ścieżka edukacyjna, którą bez trudu można przeprowadzić w przedszkolu i szkole - mówi Małgorzata Rabenda, dyrektorka szkoły podstawowej SPECTO i ekspertka ds. edukacji. - Scenariusze wpisują się w podstawę programową i udostępniane są nauczycielom oraz rodzicom całkowicie bezpłatnie. Zadbaliśmy o to, aby były jak najbardziej angażujące dla dzieci, dlatego do przeprowadzenia każdego modułu ścieżki można wykorzystać nowoczesne, atrakcyjne dla dzieci technologie - polskie roboty edukacyjne Photon AI. Takie roboty, podarowane przez firmę KRUK, już pomagają dzieciom w nauce i wspierają nauczycieli w placówkach prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty. Dzięki nim dzieci chętnie angażują się w zajęcia i łatwiej przyswajają wiedzę na temat pieniędzy, ich oszczędzania, pożyczania czy oddawania - dodaje Rabenda.
Co drugi trzecioklasista ma problem z odzyskaniem „pożyczki”
Większość pięcio- i sześciolatków rozumie, co to są pieniądze i do czego służą, a znaczny wzrost zainteresowania tematem finansów pojawia się na przełomie 1 i 2 klasy szkoły podstawowej. Już pierwszoklasiści robią samodzielne zakupy, „zarabiają” za drobne prace domowe, a większość sześcioklasistów pożycza sobie pieniądze.
Dzieci najczęściej rozmawiają o nich z rodzicami (76 proc.) i nauczycielami (40 proc.), ale trzecim najpopularniejszym źródłem wiedzy są kreskówki i filmy (27 proc.). Wśród najczęściej poruszanych tematów są oszczędzanie (65 proc.), ceny produktów i usług (dotyczą 42 proc.). Najrzadziej rozmawiamy z dziećmi o dobrych nawykach związanych z pożyczaniem i oddawaniem.
- Już co drugi trzecioklasista ma problem z odzyskaniem pożyczonej rzeczy lub pieniędzy - podkreśla Bartłomiej Dwornik, koordynator projektu fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. - Dowiedzieliśmy się, również, że blisko 6 proc. badanych dzieci w ogóle nie rozmawia o pieniądzach. Takiej odpowiedzi udzieliło blisko 13 procent pięciolatków, co jest zupełnie zrozumiałe. Jednak w przypadku starszych dzieci - zwłaszcza trzecioklasistów - dane te budzą zastanowienie.
Dane zebrane przez ekspertów posłużyły do stworzenia wartościowych pomocy dydaktycznych, z których dziś może korzystać każdy zupełnie bezpłatnie.
Uczniowie stworzyli książeczkę o pożyczaniu i oddawaniu oraz stali się inspiracją do powstania kompletnej i innowacyjnej ścieżki edukacyjnej o pieniądzach. Książeczka ta jest dostępna w formie e-booka i można ją pobrać bezpłatnie TUTAJ.
Wszystko po to, aby wiedza o finansach była dostępna dla każdego dziecka, ale i rodzica, bo jak przekonują koordynatorzy projektu, to również lektura obowiązkowa dla dorosłych. Spojrzenie na tematy finansowe z dziecięcej perspektywy może być dla nich bardzo pouczające i wartościowe.
- Nauka dobrych nawyków już na etapie wczesnoszkolnym z pewnością zaprocentuje w przyszłości i będzie budować w dzieciach odpowiedzialność finansową, ale i społeczną - mówi Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa KRUK S.A. - Z wiekiem dzieci rośnie częstotliwość rozmów z bliskimi na temat pożyczania pieniędzy, co może mieć związek m.in. z kieszonkowym, które przynajmniej część uczniów otrzymuje od swoich najbliższych. Dzieci wczesnoszkolne zaczynają zabierać kieszonkowe na zakupy w szkolnym sklepiku i zdarza im się je sobie wzajemnie pożyczać. Z oddawaniem bywa jednak różnie. Dlatego poprosiliśmy uczniów o napisanie i zilustrowanie przewodnika dla najmłodszych na temat pożyczania i oddawania - nie tylko pieniędzy.
Do tej pory w projekcie Fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty i firmy KRUK S.A. uczestniczyło 10 szkół i przedszkoli. Teraz z bezpłatnej ścieżki edukacyjnej może skorzystać każda placówka oświatowa.
Wystarczy wejść na stronę internetową: operator.edu.pl/pl/ooo-finansach i pobrać przygotowane materiały.
Przedwakacyjny okres to doskonały moment, by rozmarzone dzieci, które myślami są już poza szkolnymi murami, porwać w finansową przygodę pełną doskonałej zabawy, która zaowocuje w ich dorosłym życiu.
Polska może stracić ok. 8 mld zł na amerykańskich cłach
A gdzie cła i podatki na jankeskie high-techy działające w PL. W głębokiej d...e. Wszystkie rządy ogon pod siebie. Takich mamy ,,polityków,,. LIPA.
***
12:49, 2025-07-29
Kłamstwa izraelskiej armii (IDF), czyli o tym, jak...
którego mieszkańcy z w czasie okupacji zamordowali kilkuset Żydów 85% głosowało na Nawrockiego,Brauna i Menzena,w drugiej rundzie 87,5% głosów dostał Nawrocki.Jedwabne ustanowiło władzę w Polsce.
w Jedwabnem
09:22, 2025-07-29
Zielone światło dla budowy obwodnicy Wałcza w ciągu DK2
Brawo Wałcz! A Piła jeszcze przez lata będzie drogowym zadupiem. Płock, a potem Piła to jedyne w Polsce miasta o ludności powyżej 65 tysięcy, bez dostępu do drogi ekspresowej lub autostrady.
waxy
09:17, 2025-07-29
Instrukcja na bezkarność hejterów: metoda na idiotę
Sama prawda. Ostatni przykład - boxer, co zwalił na innych
el
09:14, 2025-07-29
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz