Zamknij

W taborze MZK Piła coraz więcej autobusów zeroemisyjnych

07:47, 09.04.2025
Skomentuj

Miejski Zakład Komunikacji w Pile już wkrótce będzie dysponować 17 pojazdami zeroemisyjnymi, co znacząco wpłynie na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie emisji CO₂ w naszym mieście.

Spółka podpisała umowę na kolejną dostawę 7 nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric, które zasilą flotę MZK. Pojazdy te - wraz z infrastrukturą ładowania obejmującą trzy ładowarki, stację transformatorową oraz instalację OZE - znacząco przyczynią się do modernizacji miejskiego transportu publicznego.

Koszt zadania wynosi 24.108.000 złotych. Jest to część większego projektu pn. „Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez nabycie przez MZK Piła Sp. z o. o. pięciu niskopodłogowych autobusów z ogniwem wodorowym (FCEV) oraz siedmiu niskopodłogowych autobusów elektrycznych (BEV)”, realizowanego w ramach Planu Rozwoju KPO.

Łączna wartość przedsięwzięcia wyniesie 43.849.500 złotych, z czego aż 88,6% finansowane jest ze środków bezzwrotnych. Realizacja całego projektu przewidziana jest na czerwiec 2026 roku.

Już niebawem w ramach podpisanej umowy otrzymamy 7 nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric. Po ich dostarczeniu w 2025 roku spółka będzie posiadać 17 pojazdów zeroemisyjnych elektrycznych; 27 pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO6, w tym 13 hybrydowych oraz tylko 4 pojazdy z normą emisji spalin EURO5 - zapowiada Tadeusz Majewski, prezes zarządu MZK Piła Sp. z o.o..

Układ napędowy autobusu Solaris Urbino 12 Electric wyposażony jest w system magazynów energii, umożliwiających przejechanie w warunkach miejskich 300 kilometrów. Ładowanie pojazdów odbywać się będzie na terenie zajezdni autobusowej złączem typu plug-in. Pojazdy wyposażone będą w jeden silnik centralny asynchroniczny elektryczny ułożony wzdłużnie do osi autobusu, połączony wałem z mostem napędowym. Wyposażone ponadto będą w system rekuperacji energii; odzysk energii następuje podczas hamowania pojazdu, silniki trakcyjne działają jako generator prądu, ładując baterie trakcyjne pojazdu.

Autobusy są przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnością; posiadają trzy bezstopniowe wejścia, podest (rampę wjazdową) dla wózków inwalidzkich oraz platformę do mocowania wózków inwalidzkich z przyciskiem informującym o zamiarze wysiadania. Dzięki wyposażeniu w system zapowiedzi głosowej, pasażerowie będą informowani o zbliżaniu się do najbliższego przystanku.

Podłoga autobusu Solaris ukształtowana została w sposób umożliwiający zajęcie przez pasażera dowolnego miejsca siedzącego poprzez pokonanie maksymalnie jednego podestu z poziomu niskiej podłogi. Twarda wykładzina antypoślizgowa wykonana z materiałów wodoodpornych zapewni mu stabilną pozycję podczas jazdy i hamowania.

Wycofanie pojazdów starszego typu MZK Piła Sp. z o. o. i zastąpienie pojazdami Solaris Urbino 12 Electric umożliwi zmniejszenie redukcji emisji CO2 o około 377 tysięcy kilogramów rocznie.

Po dostawie 7 autobusów elektrycznych, średnia wieku taboru posiadanego przez MZK Piła Sp. z o.o. będzie wynosić 5,6 lat.

(Anna Kujawa, MZK Piła)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu faktypilskie.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%