Zamknij

11 miliardów złotych na Program Kolej Plus. Gdzie wrócą pociągi?

Marta KubiakMarta Kubiak 15:50, 25.04.2022 Aktualizacja: 15:51, 25.04.2022
Skomentuj

Zapewne wielu z nas miło wspomina podróże pociągiem w czasach dzieciństwa. Osobiście uwielbiałam pociągi piętrowe i doskonale pamiętam te wyścigi na górne piętro.

Niestety obraz kolei po rządach PO-PSL nie pozostawiał złudzeń. Komisja Europejska jednoznacznie oceniła, że modernizacja polskiej kolei jest niezadowalająca.

Pomimo dużych nakładów, również z funduszy unijnych, funkcjonowanie transportu szynowego pozostawiało wiele do życzenia. Raport potwierdza, że przez lata rządów koalicji PO-PSL polska kolej była zaniedbana i traktowana gorzej niż transport drogowy.

Uważam, że transport kolejowy odgrywa w Polsce znaczną rolę i powinien się rozwijać. Aby naprawić wieloletnie zaniedbania naszych poprzedników powstał Program Kolej Plus.

Głównym celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program ten skierowany jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Dlatego niezmiernie się cieszę, że do II etapu Programu Kolej Plus zostało złożonych 47 wniosków wraz z przygotowaną dokumentacją studiów planistyczno-prognostycznych. PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały 34 projekty, które zostaną zrealizowane. W Wielkopolsce zakwalifikowało się aż 5 projektów, z czego 2 są w moim okręgu. Wspierałam oba projekty na etapie powstawania wniosków i z pewnością wesprę też ich realizację.

Z radością przyjęłam wiadomość, że Program pozwoli na powrót pociągów do Międzychodu, który obecnie pozbawiony jest kursów pasażerskich. Projekt zakłada rewitalizację linii 368, prowadzącej z Szamotuł przez Sieraków do Międzychodu. W Szamotułach linia ta łączy się z magistralą Poznań-Szczecin, która jest aktualnie modernizowana. Na trasie znaleźć się mają przystanki: Międzychód Główny, Międzychód Letnisko, Kłosowice, Sieraków, Chrzypsko Wielkie, Nojewo, Ostroróg, Szczepankowo, Szamotuły Zachód i Szamotuły. Myślę, że to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców tych miejscowości, gdyż otrzymają kolejną możliwość na dojazd do pracy czy szkoły.

W projekcie zamieszczono również pociągi kursujące w relacji Międzychód-Poznań. Z założeń wynika, że pasażerów ma wozić 12 par pociągów na dobę. Trzymam kciuki za szybką realizację odbudowy tej właśnie linii kolejowej. Wiem, że dla mieszkańców jest ona ważna i potrzebna.

Z taką samą radością przyjęłam wiadomość, że do Programu zakwalifikował się też projekt, który ma przywrócić połączenia pasażerskie do stolicy powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego, które Czarnków stracił w 1993 roku. Projekt zakłada rewitalizację i przystosowanie do ruchu pasażerskiego aż dwóch linii kolejowych, a więc 390 na odcinku od Czarnkowa do przystanku Bzowo Goraj, a także linii 236, od Bzowa Goraju do Wągrowca przez Rogoźno Wielkopolskie.

Pozwoli to na utworzenie ciągu Czarnków-Rogoźno Wielkopolskie-Wągrowiec-Poznań. Planowane jest uruchomienie 10 par pociągów na dobę w relacji Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec-Poznań lub Czarnków-Rogoźno-Poznań z przesiadką w Obornikach. Przewidziano obsługę na minimum 10 przystankach. Są to: Czarnków, Czarnków Zachodni, Bzowo Goraj, Lubasz k. Czarnkowa, Jędrzejewo Wlkp.; Połajewo, Ryczywół, Rogoźno Wielkopolskie (gdzie przewidziano modernizację stacji), Runowo koło Wągrowca oraz Wągrowiec Zachód. Pod kolejne 10 przygotowano rezerwę terenową: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie oraz Wiatrowiec. Podobnie jak w przypadku Międzychodu uważam, że przywrócenie połączeń dla tego regionu ma ogromne znaczenie dla jego mieszkańców.

Cieszę się, że moje działania mogą być skuteczne. Jestem przekonana, że obie inwestycje są bardzo ważne z punktu widzenia potrzeb mieszkańców i regionu w zakresie codziennych dojazdów do szkół i miejsc pracy czy dojazdów do Poznania, stolicy naszego województwa.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

SuperSuper

7 6

My mieszkańcy również cieszymy się, że pani działania mogą być skuteczne. My także jesteśmy przekonani, że obie inwestycje są bardzo ważne z punktu widzenia potrzeb mieszkańców i regionu w zakresie codziennych dojazdów do szkół i miejsc pracy czy dojazdów do Poznania, stolicy naszego województwa. ❤️

22:36, 25.04.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JanJan

5 4

Dlaczego frajerze wypowiadasz się za innych? Ile ci pało niemyta płacą za to?

05:53, 26.04.2022

VERSOVERSO

8 5

Bo za Pltfusów i Pawlaków to zwijanie Polski było na każdym froncie. Likwidacja i zwijanie wszystkiego. Połączeń PKP, połączeń PKS, komisariatów Policji, jednostek wojskowych , zabieranie pieniędzy Polaków z OFE bo jak to mówił Tfusk " te pieniądze nie są Polaków", itd itp...Nowak i jemu podobni byli przy włądzy , ośmiorniczki, cygara, i by żyło się lepiej. Wspieranie Putina i Makreli a teraz pytanie...kto to powiedział " Rządy Niemiec to błogosławieństwo dla Europy i dla Polski"...Danke...tfu

06:48, 26.04.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Morawiecki:Morawiecki:

6 4

-Cieszę się,że coraz mniej latamy i nie mamy nowych połączeń PKP i PKS.To jest dobre podejście Szanowni Państwo bo szybkie przemieszczanie się jest wreszcie w odwrocie.Chodzenia na piechotę nie trzeba się bać bo to jest bardzo dobry pomysł na codzienną aktywność dlatego już wcześniej zajęliśmy się podwyżką cen paliw aby nie było was stać na wyjazd z waszej małej ojczyzny.Zniszczyliśmy też Janów Podlaski i Michałów,aby koni było mniej gdyby jednak ktoś z was jednak chciał się szybciej przemieścić.

10:41, 26.04.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

Toruń: zmarła 24-latka zaatakowana w parku Glazja przez

w "humanitarny" sposób powinien zostać wykastrowany i paradnie w pełnej okazałości,( a raczej jego braku), powinien zostać wypuszczony do swoich, ku poskromieniu zapędów u pozostałych 'krewmiaków'. Tylko do tego się to coś może jeszcze nadawać.

wenezuqpa

23:51, 2025-07-01

Pilski hejter wskazuje swojego wroga nr 1

Dopóki na tym portalu kierowanym przez naczelnego i wydawcę dzieła faktypilskie.pl, Mariusza Józefa Szalbierza urodzonego 12 października 1962 roku w Wyrzysku (pesel: 62101208811), syna ojca nie w pełni dookreślonego, będą tkwiły uparcie artykuły, felietony, wypracowania, wypociny zajmujące się szarym żuczkiem Rzeczypospolitej, Liga Obrony Cnoty będzie aktywnie zwalczać Mariusza Józefa Szalbierza, wroga Janusza Lemanowicza i jego rodziny w kraju i za granicą od Wellington, Vancouver, Heleny, do Nowego Jorku i Florydy.

Liga Obrony Cnoty

21:29, 2025-07-01

"Patriotyzm" - ostatnie schronienie łajdaków?

Komuna nie ma ojczyzny, jest internacjonalistycznym bytem powołanym przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa w "Manifeście Komunistycznym". Dlatego nie ma zdziwienia, że Antoni Styrczula, były już rzecznik komunisty Kwaśniewskiego, też jest mentalnym komunistą. Wszystko, co jest poza komuną, poczucie przynależności do narodu, są nie do zniesienia dla komuny. Stąd inwektywy, pomówienia, zniewagi wobec osób o nastawieniu patriotycznym.

jl

19:14, 2025-07-01

Wakacyjne paragony "grozy"

Najważniejsze jest nażreć się, żeby potem się wykasztanić i wypuścić gazy trawienne dla ubogacenia atmosfery austriackiej w dwutlenek węgla, metan i inne piardy gnuśne.

turystyka

16:41, 2025-07-01

0%