Większość ludzi słyszała kiedyś o telefonii wirtualnej. Nie każdy jednak wie, czym różni się ona od telefonii analogowej. I jakie cechy sprawiają, że wirtualna centrala telefoniczna jest niezwykle wygodna i korzystna dla potrzeb biznesowych.
Przyjrzyjmy się, jak działa telefonia wirtualna w prostych słowach.
Podstawą komunikacji wirtualnej jest protokół internetowy IP (od ang. Internet Protocol). To właśnie protokół IP połączył wszystkie sieci komputerowe na świecie w globalny Internet. Każde urządzenie posiada unikalny adres IP, który jest wymagany do wymiany danych.
Telefonia IP to ogólna nazwa komunikacji telefonicznej przez Internet. Obejmuje ona połączenia i wideo przez sieć ― komunikacja odbywa się za pośrednictwem protokołu IP, jak wskazuje sama nazwa.
Pojęcie telefonii SIP jest jeszcze węższe. Jeśli telefonia IP jest nazwą ogólną technologii, to SIP jest tylko jedną z odmian protokołu komunikacyjnego ― Session Initiation Protocol.
Obecnie SIP jest uniwersalnym standardem wymiany danych w sieci. Eksperci uważają go za najbardziej obiecujący i najczęściej używany. Telefonia SIP jest dostępna wszędzie tam, gdzie jest połączenie internetowe o prędkości co najmniej 64 Kbps. Czyli prawie wszędzie.
Wyobraźmy sobie przykład, w którym osoba dzwoni z komputera z zainstalowanym SIP do firmy, która również korzysta z telefonii SIP.
Poniżej przedstawiono prosty schemat pokazujący, jak działa telefonia SIP podczas połączenia:
Wirtualna centrala telefoniczna jest tak wygodna i praktyczna, że aktywnie zastępuje tradycyjną telefonię. W końcu pozwala zapewnić firmie komunikację w opłacalny i szybki sposób.
Spójrzmy na korzyści płynące z tego typu komunikacji.
Porównaj opcje telefonii analogowej i wirtualnej dla swojej firmy:
Połączenie z Internetem, komputer lub laptop, słuchawki z zestawem słuchawkowym oraz program do wykonywania i odbierania połączeń. Firma może również zakupić numer telefonu w formacie SIP i umieścić go na swojej stronie internetowej.
W przypadku podłączenia wirtualnej centrali PBX firma dostarczająca to narzędzie zazwyczaj zajmuje się jego podstawową konfiguracją. Następujące ustawienia można wprowadzić samodzielnie lub korzystając z pomocy technicznej oraz instrukcji dostarczonych przez serwis.
Przede wszystkim zwróć uwagę na niezawodność komunikacji. Dowiedz się, czy usługa zapewnia numery z potrzebnego regionu lub operatora i czy możesz elastycznie dostosować telefonię do swoich potrzeb.