Żurawie pokładowe to nieodzowny element wyposażenia współczesnych jednostek pływających, zarówno handlowych, jak i specjalistycznych. Umożliwiają bezpieczne i sprawne przenoszenie ładunków, urządzeń oraz elementów konstrukcyjnych na statku i pomiędzy jednostkami, a nawet osób. Ich zastosowanie znacząco zwiększa samowystarczalność statków, szczególnie w portach o ograniczonej infrastrukturze. Jak tłumaczą eksperci z etmal.com.pl, żurawie znajdują zastosowanie w transporcie masowym, kontenerowym, offshore, marynarce wojennej, a także na statkach rybackich i badawczych, a w zależności od przeznaczenia różnią się konstrukcją, nośnością oraz sposobem sterowania. Coraz częściej wyposażone są w zaawansowane systemy automatyki i diagnostyki, co zwiększa ich bezpieczeństwo i niezawodność.

Wśród popularnych typów żurawi pokładowych wyróżniamy modele teleskopowe oraz przegubowe (knuckle boom cranes). Teleskopowe żurawie pokładowe charakteryzują się wysuwanym ramieniem, które może znacznie zwiększyć swój zasięg bez zajmowania dużej przestrzeni pokładowej. Są one szczególnie przydatne na łodziach serwisowych, jednostkach offshore i mniejszych statkach pomocniczych. Żurawie przegubowe, dzięki łamanej konstrukcji ramienia, pozwalają na bardzo precyzyjne operowanie ładunkiem nawet w ograniczonej przestrzeni. Te typy urządzeń wyróżniają się dużą elastycznością w manewrowaniu i są często stosowane w aplikacjach wymagających delikatnej obsługi. Oba rodzaje zapewniają wysoką funkcjonalność przy zachowaniu kompaktowej budowy.

Na dużych jednostkach handlowych, kontenerowcach i masowcach, wykorzystywane są żurawie o znacznie większych gabarytach i udźwigu. Żurawie te są projektowane z myślą o załadunku i rozładunku kontenerów, lub ładunku sypkiego, jeśli są wyposażone w chwytaki ładunkowe. Charakteryzują się dużym zasięgiem ramienia i udźwigiem. Wymagają bardzo stabilnej konstrukcji oraz zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, zwłaszcza przy pracy w trudnych warunkach atmosferycznych. Ze względu na swoje rozmiary i możliwości są kluczowym elementem logistyki w globalnym łańcuchu dostaw. Ich obsługa wymaga wysoko wykwalifikowanej kadry technicznej.

Oprócz standardowych żurawi ładunkowych, w przemyśle morskim wykorzystuje się także urządzenia do zadań specjalnych. Należą do nich m.in. żurawie ratownicze, do obsługi łodzi ratunkowych, oraz żurawie do obsługi systemów podwodnych (ROV cranes). Spotykane są także żurawie wiertnicze, montowane na platformach offshore, oraz żurawie przeznaczone do obsługi sprzętu badawczego na statkach oceanograficznych. Urządzenia te często muszą spełniać rygorystyczne normy techniczne i bezpieczeństwa, co wiąże się z ich bardziej zaawansowaną konstrukcją. Ich praca nierzadko odbywa się w ekstremalnych warunkach pogodowych i przy ograniczonej widoczności.

Aby żurawie pokładowe mogły działać niezawodnie przez lata, wymagają regularnej konserwacji, diagnostyki i — w razie potrzeby — modernizacji. Kluczowe jest wsparcie wyspecjalizowanych firm serwisowych, które dysponują odpowiednim zapleczem technicznym oraz doświadczeniem. Jedną z takich firm jest Etmal, która od ponad 25 lat kompleksowo wspiera armatorów w zakresie remontów i serwisu urządzeń okrętowych, w tym żurawi. Zespół mobilnych specjalistów Etmal działa globalnie, oferując usługi zarówno w portach, jak i na morzu, niezależnie od lokalizacji statku. Firma posiada własne hale remontowe w Gdyni oraz certyfikowane narzędzia diagnostyczne, co pozwala jej na realizację najbardziej wymagających projektów.
Powstało Centrum pod charyzmatycznym patronatem
Polacy, to bez zgryźliwości ani rusz
My
20:27, 2025-12-13
Wiedziały gały co brały, czyli sam tego chciałeś...
opieram swojej opinii na cudzej tzn.pana redaktora opini
Nie
16:41, 2025-12-13
Rozbudowa DW 190. 45% zaawansowania prac
PiS drogi buduje, PO rujnuje.
♥️
15:50, 2025-12-13
Rozbudowa DW 190. 45% zaawansowania prac
Mieszkańcy zapewne dziękują PiS 🥰
♥️
15:48, 2025-12-13