Zamknij
REKLAMA
fot. z Kalendarza Wielkopolskiego Centrum Onkologii

Wysiłek fizyczny powinien stać się naszą rutyną

01.02.2022

Wysiłek fizyczny powinien stać się naszą rutyną

Rozmowa z Magdaleną Drausowską, kierownik sekretariatu Zakładu Radioterapii IV w Pile.


Pani zdjęcie z rakietą tenisową zdobi jedną z kart szóstej edycji Kalendarza Wielkopolskiego Centrum Onkologii, któremu w tym roku przyświeca hasło "Super Sportowcy 2022". Ta rakieta to tylko rekwizyt pod kątem sesji fotograficznej, czy też rzeczywiście uprawia Pani tenis?
- Na zdjęciu zostałam uwieczniona z rakietą tenisową, aczkolwiek moje największe pasje to bieganie i trening siłowy. Tenis, taniec czy zumba stanowią ich uzupełnienie. Staram się wybierać takie formy aktywności fizycznej, które sprawiają mi największą przyjemność. Generalnie powinniśmy wybierać to, co daje nam radość, a przy okazji ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Jak często Pani biega?
- Jeśli sprzyjają warunki i oczywiście czas - to biegam nawet codziennie, a minimum trzy, cztery razy w tygodniu. Robię trasę wokół poznańskiego jeziora Rusałka, około dziesięciu kilometrów. To wymarzone tereny dla tego rodzaju aktywności.

Motywem przewodnim kalendarza A.D. 2022 rok jest rola aktywności fizycznej w dążeniu do zdrowia. Ma Pani jakieś osobiste doświadczenie tego rodzaju?
- Jestem jedną z tych osób, które przeszły swego rodzaju metamorfozę. Praca administracyjna wiąże się z siedzącym trybem, a to odbija się na zdrowiu i samopoczuciu, wpływa na wydolność organizmu. I to był główny powód, który sprawił, że regularna aktywność fizyczna towarzyszy mi już od kilku lat.

Co oznacza zdrowy styl życia?
- Mówiąc najogólniej: to aktywność fizyczna połączona ze zbilansowaną dietą. Dla mnie obecnie najważniejszym elementem jest utrzymywanie organizmu w swego rodzaju dobrostanie aktywności fizycznej. Chodzi - i to jest to moje motto z kalendarza - o zachowanie równowagi pomiędzy pracą zawodową a życiem osobistym. Rozumiem to także jako zdrowe, spokojne, rozsądne podejście do różnych sytuacji życiowych. Wysiłek fizyczny uwalnia nadprogramowo endorfiny, a te, jako "hormony szczęścia", poprawiają nasze zdrowie i samopoczucie. Oczywiście nie można zapomnieć o tak istotnych czynnikach, jak sen czy odpoczynek, których nasz organizm potrzebuje, aby prawidłowo się regenerować.

Trening funkcjonalny, taniec, joga, gry zespołowe, sporty wodne, rolki, morsowanie, bieganie, jazda na rowerze, sztuki walki - to aktywności Pani koleżanek i kolegów z kart kalendarza. Dlaczego wysiłek fizyczny jest tak istotny dla naszego organizmu?
- Regularny wysiłek fizyczny ma wpływ na naszą gospodarkę węglowodanową, jelitową, zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, obniża cholesterol, przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów i zatorów, poprawia sprawność organizmu, sprawia, że jesteśmy silniejsi, wytrzymalsi i bardziej odporni na czynniki zewnętrzne. Ta świadomość powinna być wystarczającym powodem do zmiany trybu naszego życia, do tego, by zrobić coś dobrego dla siebie. Ruch fizyczny powinien stać się dla nas rutyną, jak codzienne oglądanie telewizji czy przeglądanie internetu. Warto na to znaleźć czas!

Dbanie o aktywność ruchową jest ważne nie tylko dla personelu, ale także dla pacjentów, którzy są głównymi adresatami kalendarza...
- Cel kalendarza, który jest dostępny dla wszystkich pacjentów, to promowanie aktywności fizycznej, pokazanie, jak ważnym elementem w naszym życiu jest ruch. Myślę, że udało się to przekazać i cieszę się, że miałam okazję w tym uczestniczyć. Pacjenci, którzy zwiększą swą aktywność ruchową choćby poprzez spacer, jazdę na rowerze, czy pływanie, poprawią wydolność organizmu i bardziej uodpornią go na zagrożenia innymi chorobami. Oczywiście intensywniejszy trening, na przykład po zakończonej radioterapii, również jest możliwy, ale to już musi odbywać się pod okiem specjalistów. Mam nadzieję, że nasz kalendarz będzie dla pacjentów zachętą do podjęcia regularnej aktywności ruchowej i przekona ich o tym, jak wielkie ma to znaczenie dla ich zdrowia.

Dziękuję za rozmowę.