Zamknij

Zasady oceniania i klasyfikacji ucznia mającego indywid

08:06, 28.01.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 08:11, 28.01.2021
Skomentuj

Uczeń otrzymał zezwolenie dyrektora szkoły na indywidualny tok nauki z wszystkich przedmiotów w danej klasie, zgodnie z procedurą i zapisami rozporządzenia. Uczeń jest utalentowany sportowo, terminy treningów, wyjazdów ulegają zmianie i obecnie ma możliwość uczestniczenia w niektórych lekcjach, przerobienia materiału a nawet uzyskania ocen. W jaki sposób należy oceniać tego ucznia? Czy z przedmiotów, z których przepracuje materiał i otrzyma oceny można w klasyfikacji śródrocznej ustalić ocenę klasyfikacyjną. Czy jest on nieklasyfikowany na półrocze? Czy z wszystkich przedmiotów przy klasyfikacji rocznej musi zostać przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny i w związku z tym uczeń obecny na lekcjach jest tylko tzw. „wolnym słuchaczem” i jego ocenianie nie ma wpływu na ustalenie oceny?


Odpowiedź:

Realizacja przez ucznia indywidualnego toku nauki polega na tym, że uczeń kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego. Ocenianie ucznia realizującego indywidualny tok nauki jest zatem odmienne. Uczeń zdaje tylko roczne egzaminy klasyfikacyjne. Nie podlega bieżącemu ocenianiu (tj. nie uzyskuje ocen cząstkowych) i nie podlega klasyfikacji śródrocznej.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 115 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.) uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane zgodnie z przepisami art. 44l ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327) i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty, czyli przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373).

 
Zastosuj!

Ponadto, indywidualny tok nauki określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz. 1569), zgodnie z którym uczeń realizujący indywidualny program lub tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie (§ 9). Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (§ 11).


Wg ww. art. 44l ustawy o systemie oświaty:

  • ust. 1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły;
  • ust. 2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami;
  • ust. 3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły;
  • ust. 4. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n.

 

Wg ww. § 15 rozporządzenia dotyczącego oceniania:

  • ust. 1. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 115 ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  • ust. 2. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  • ust. 3. W technikum i branżowej szkole I stopnia egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych.
  • ust. 5. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 44k ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty oraz art. 115 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
  1. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako przewodniczący komisji;
  2. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.) - art. 115 ust. 3.
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327) - art. 44l ust. 1-4.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz. 1569) - § 9 i § 11.
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373) - § 15 ust. 1, 2, 3 i 5.


Wanda Pakulniewicz
Ekspert Portalu Oświatowego

(artykuł sponsorowany)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%