Dla polepszenia przejazdów między Poznaniem a Piłą linią kolejową nr 354 wybudowany zostanie drugi tor wraz z siecią trakcyjną na ponad 2-kilometrowym odcinku trasy między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie.
Rozbudowana zostanie również obecna przeprawę kolejową na Warcie, która zyska drugą, dodatkową nitkę. Przepustowość linii zwiększy ponadto nowa mijanka w Parkowie.
- Dla lepszej obsługi podróżnych wybudujemy dodatkowy, drugi peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Z długiej na 300 metrów, wysokiej platformy wszyscy pasażerowie - także mający trudności z poruszaniem się - wygodnie wsiądą do pociągów. Dla osób niewidomych na antypoślizgowej nawierzchni przygotujemy ścieżki naprowadzające. Zamontujemy wiaty, jasne oświetlenie oraz czytelne tablice wraz z gablotami z rozkładem jazdy. Dogodne i bezpieczne przejście między peronami umożliwi nowe przejście podziemne z windami - informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A .
- Stawiamy na efektywną kolei, dlatego, wykorzystując środki unijne i budżetowe, sukcesywnie tworzymy optymalne rozwiązania dla podróżnych. Ważnym krokiem w tym kierunku jest budowa drugiego toru w Obornikach. Inwestycja, na newralgicznym odcinku linii Poznań - Piła, znacznie zwiększy możliwości trasy, ułatwiając przejazdy koleją na północ regionu. Patrzymy na kolej perspektywicznie, dlatego zamierzamy analizować możliwości dalszej rozbudowy linii po 2030 roku, w momencie, gdy znane będą źródła finansowania na kolejną perspektywę Unii Europejskiej - mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.
- Ogłoszenie przetargu na budowę drugiego toru w Obornikach to ważny krok ku budowie nowoczesnej kolei i rozwoju sieci w Wielkopolsce. Dzięki tej inwestycji zlikwidujemy „wąskie gardło” na ważnej trasie, znacznie zwiększając jej przepustowość. Przełoży się to na mniejsze korki i przyniesie wymierne korzyści dla środowiska. Poprawi się komfort podróżnych i wyraźnie rozwinie się transport w regionie - podkreśla minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk.
- Kompleksowo patrzymy na kolej w Wielkopolsce. Krok po kroku przygotowujemy coraz lepszą infrastrukturę w regionie, w pierwszej kolejności skupiając się na tych trasach, gdzie dostrzegamy największe potrzeby w zakresie zwiększania przepustowości. Budowa drugiego toru i drugiej przeprawy w Obornikach, wraz z powstaniem nowej mijanki w Parkowie, polepszy warunki na trasie Poznań - Piła, która jest ważna nie tylko w ruchu regionalnym, ale i międzywojewódzkim - dodaje prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Piotr Wyborski.
Prace w Obornikach będą prowadzone w ramach zadania „Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie”.
Właśnie ogłoszone zostało postępowanie na wybór wykonawcy robót budowlanych. Oferenci mogą zgłaszać się do przetargu do 10 stycznia 2025 roku.
- Na obecnym etapie spodziewamy się, że podpiszemy umowę z wybraną firmą w drugiej połowie przyszłego roku, a zasadnicze prace zakończymy rok później. Inwestycję uwzględnimy w rozkładzie jazdy. Dołożymy starań, by nie wpływała ona znacząco na przejazdy pociągów - zobowiążemy wykonawcę do utrzymania ruchu kolejowego, by przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa w trakcie robót budowlanych składy mogły korzystać z istniejącego obecnie toru - dodaje inwestor.
*
Przygotowywana inwestycja uzupełni zakończoną w 2019 roku modernizację linii Poznań - Piła. Przeprowadzone prace znacznie skróciły czas przejazdu - najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 70 min, nawet o ok. 35 min krócej niż wcześniej. Kolej stała się „bliższa” dzięki nowym przystankom: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, a podróżni zyskali lepsze warunki na 34 przebudowanych peronach w 22 miejscowościach, m.in. w Pile, Chodzieży i Rogoźnie.
Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowoczesne urządzenia sterowania oraz wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. Prac, za ok. 500 mln zł netto wykonano przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.
pilanin242132417:57, 13.12.2024
Od zawsze wiadomo, że dla poznaniaków Wielkopolska kończy się w Obornikach. Nasze PełOwskie władze lubią sobie wymyślać nazwy typu Wielkopolska Północna i Piłę nazywać Wielkopolski Północnej stolicą, ale z perspektywy Poznania jesteśmy nieistotnym grajdołkiem leżącym gdzieś tam po drodze nad morze.
Pożar w pobliżu pilskiego szpitala. Ewakuowano pacjentó
dzienki PIS słóżby sprawnie dzialajom👍
😍
06:52, 2025-06-15
Towarzystwo Pomocy Chorym z wizytą u starosty
Jak to się ludzie zmieniają. Kiedy do rady kandydowała szefowa hospicjum pilskiego, w tym samym okręgu co dzisiejszy starosta, dzisiejszy starosta robił wśród ludności czarny pijar, że w razie wejścia do rady wyssie cały budżet miasta na zdechlaków, umarlaków. Aż doszło do młodych demokratów, że dzisiejszy starosta robi parszywą robotę i niech przeprosi bo mu zrobią kuku. I przeprosił. A dzisiaj patrzcie, jaki zatroskany, spolegliwy, uśmiechnięty nasz Rafaello.
stała zmienność
22:50, 2025-06-14
Smród za "obywatelskim" kotem
Naczelny, autor felietonu, z wielkim prawdopodobieństwem jest czołowym przedstawicielem grupy miłośników wszelkich smrodów od Władywostoku przez Śmiłowo do Lizbony.
idea Barabasza
22:42, 2025-06-14
Pilski hejter skazany prawomocnie!
Nasz Mariusz dalej tkwi jak ten owski w dupie pijaka.
o pasożytach
21:42, 2025-06-14
7 0
Lepiej bym tego nie określił. 100 % prawda. Widać to po infrastrukturze. Pustynia drogowo-kolejowa .