Noteć - 391 kilometrów, siódma pod względem długości rzeka w Polsce. Element Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, biegnącej od Antwerpii przez Holandię, Niemcy, Polskę, Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej aż do Kłajpedy na Litwie. Część szlaku wodnego Wielka Pętla Wielkopolski. Jej pocięta kanałami i rowami dolina to potężny korytarz ekologiczny, umożliwiający migrację gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
Od czasu uruchomienia drogi wodnej Wisła-Odra ranga Noteci urosła do jednego z najważniejszych szlaków śródlądowych w Polsce. Po przebudowie w latach 1905-1915 rzeką kursowały barki o nośności ponad 500 ton. Na skanalizowanym odcinku Noteci wybudowano 14 śluz (a wraz z kanałem Bydgoskim i odcinkiem skanalizowanej Brdy 22). Wszystkie mają takie same parametry techniczne. Są napędzane ręcznie, jednokomorowe, długie na 57,4 m i szerokie na 9,6 m. Czas śluzowania wynosi ok. 25 minut.
Upadek żeglugi towarowej na Noteci rozpoczął się w latach 80. XX wieku. Stopniowo likwidacji uległy firmy żeglugowe, stocznie, porty, przystanie i infrastruktura transportowa.
Podążymy najbardziej urokliwym odcinkiem tzw. Noteci Leniwej, od Nakła do Ujścia.
Cały artykuł jutro w nowym numerze naszej gazety.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz