- Sprowadzaliśmy samoloty, czołgi i inne pojazdy, by wreszcie trafić na właściwe - i to dosłownie - tory. Do naszych zbiorów pozyskaliśmy fragmenty bocznicy kolejowej z wytwórni wodoru, dawnej bazy sterowców funkcjonującej w Pile podczas I wojny światowej.
W muzeum prezentujemy planszę, która dokumentuje obecność Zeppelinów na pilskim niebie z planem portu sterowcowego i fotografiami tych gigantycznych statków powietrznych nad Piłą, niestety nie posiadamy żadnych pamiątek z tego ciekawego okresu. Zwrotnica oraz kozioł oporowy z bocznicy kolejowej będą wspaniałym uzupełnieniem naszej ekspozycji.
Zeppelin LZ 16 w locie nad Piłą; fot. ze zbiorów Macieja Usurskiego
Sterowiec LZ 38 nad Piłą, widoczna restauracja Weidmannsruh; fot. ze zbiorów Macieja Usurskiego
Sterowiec LZ 56 nad portem sterowcowym w Pile w listopadzie 1915 roku; fot. ze zbiorów Pawła Czyżykowskiego
Sterowiec LZ 86 wprowadzany do hali w Pile; fot. ze zbiorów Piotr Zamorski
Widok na bazę sterowcową, na pierwszym planie wytwórnia wodoru, w tle hala sterowcowa; fot. ze zbiorów ks. Roberta Kulczyńskiego SDB
Fragment mapy przedstawiający wytwórnię wodoru z zaznaczoną bocznicą kolejową
Plan portu sterowcowego w Pile zamieszczony w książce "Lotnicza historia ziemi pilskiej 1910-1945"
Budowę portu sterowcowego w Schneidemühl (obecnie Piła) zainicjowała armia niemiecka wiosną 1914 roku, która następnie wykorzystywała sterowce do dalekiego zwiadu oraz bombardowania miast podczas trwającej I wojny światowej. Prace budowlane zakończono na początku 1915 roku. Najważniejszym elementem położonej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska bazy, była mierząca 184 metry długości, 35 metrów szerokości i 28 metrów wysokości hala sterowcowa. Poza halą w skład portu wchodziły koszary dla żołnierzy, podziemne magazyny i skład bomb, wieża oświetleniowa, kotwicowisko, wytwórnia wodoru i bocznica kolejowa.
Przypuszczalnie pod koniec 1916 roku rozpoczęto budowę drugiej - obrotowej - hali sterowcowej. Konstrukcja ta miała mieć 232 metry długości, 40 metrów szerokości i 35 metrów wysokości. Inwestycja nie została jednak ukończona. Flotę sterowcową armii rozwiązano ostatecznie pod koniec 1917 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz