Serwis układu hamulcowego nie sprowadza się jedynie do okresowej kontroli i wymiany tarcz oraz klocków hamulcowych. Istotną rolę odgrywa również płyn hamulcowy. Dlatego warto wiedzieć dlaczego jego kontrola i regularna wymiana jest tak ważna.
Transfer siły z pedału hamulca aż do klocków to główna funkcja płynu hamulcowego. Niezwykle istotna jest odporność preparatu na wysokie temperatury, które panują w układzie hamulcowym. Płyn hamulcowy nie powinien być nigdy doprowadzony do wrzenia, ponieważ mogłoby dojść do blokady układu hamulcowego. Jednym z najważniejszych zadań płynu hamulcowego jest również ochrona przez zużyciem elementów układu. Nowoczesne systemy hamulcowe są złożone. Oznacza to m.in. to, że obecnie płyny hamulcowe muszą wykazywać kompatybilność z różnymi materiałami, takimi jak stopy metali, polimery, metale czy guma.
Upływ czasu i rosnący przebieg skutkują tym, że płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Głównym powodem jest tu jego higroskopijność. Teoretycznie, układ hamulcowy to układ zamknięty, jednak wilgoć jest w stanie przedostać się do niego przez przewody elastyczne czy też w miejscach połączeń między różnymi elementami. Nie bez przyczyny producenci mają obowiązek podawania danych dotyczących temperatury wrzenia płynu suchego jak również zawodnionego. Płyn, który zawiera wodę zaabsorbowaną z otoczenia odznacza się niższą temperaturą wrzenia.
Spadek jakości hamowania może być związany ze znacznym ubytkiem płynu hamulcowego. Regularna kontrola płynu w zbiorniku umożliwi nam uniknięcie tego typu sytuacji. W razie wykrycia nieprawidłowości należy dokładnie sprawdzić układ pod kątem wycieków bądź też zlecić to zadanie mechanikowi. Kontrola i szybka reakcja pozwoli nam uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze. Powiększający się wyciek może doprowadzić do tego, że hamulce odmówią posłuszeństwa w trakcie jazdy.
Każdy producent samochodu określa klasę płynu oraz interwały jego wymiany i tymi zaleceniami powinniśmy się kierować. Ważne są jednak również takie czynniki jak styl jazdy kierowcy i poziom zużycia hamulców. Płyn powinien być regularnie wymieniany także w przypadku samochodów, które pokonują niższe przebiegi. Płyn hamulcowy nie powinien pozostawać w układzie przez okres dłuższy niż 2-3 lata.
Płyn hamulcowy DOT-4 będzie produktem zalecanym w przypadku zdecydowanej większości samochodów. Na rynku dostępne są także jego ulepszone wersje, które zalecane są do aut wyposażonych w systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS, ESP czy EBD.
Wybierając odpowiedni płyn hamulcowy starajmy się koncentrować na ofertach renomowanych producentów. Firma Kemetyl ma w swojej ofercie wysokiej klasy płyny oraz kosmetyki samochodowe, takie jak dodatki do paliwa, AdBlue, płyny do spryskiwaczy, preparaty do wnętrza i szyb, które pozwolą nam kompleksowo zadbać o pojazd niezależnie od pory roku.
Sąd Najwyższy pozostawił bez dalszego biegu ponad 50 ty
Cała ta hucpa Giertycha to żenada. Chciałby skręcić wybory bo ciągle nie może uwierzyć, że tęczowy Rafałek przegrał mimo,że miał za sobą cały aparat państwa i media .
STOP NACHODŹCOM
05:22, 2025-07-03
Nowacka: 10 proc. podwyżek dla nauczycieli nie będzie
Gdzie są teraz protestujący nauczyciele? jak głosowaliście, tak macie. No i co? Platfoliarze wyru...li? Dobrze wam tak.👍
hehehe
01:37, 2025-07-03
Absolutorium dla burmistrza Łobżenicy
Urząd dla katolików, Co zdjęcie z urzędu, to w tle dwie deski zbite na krzyż. Wstyd. XXI wiek.
Piotr
23:36, 2025-07-02
Wakacyjne paragony "grozy"
Moje wakacje spędzone we Francji pokazały mi jak cudownym i spokojnym krajem jest Polska. Syn kolegi wskoczył do basenu w szortach do kolan i natychmiast zareagował ratownik nakazując mu założyć kąpielówki. A jsk arab pływał w brudnych długich szortach i jego baba w długiej chuscie na głowie to nic nie powiedział. Żenada. Francja to sy.f i jeden brud. Styrczula to lewak więc nienawidzi Polski. Proste.
Tylko Polska
16:13, 2025-07-02