Głównym celem planowanej inwestycji jest przebudowa i remont istniejących trzech przejść pod torami, tak aby usprawnić komunikację w obrębie stacji i zwiększyć dostępność do kolei:

- To bardzo ważny moment dla Piły. Dzisiejsze porozumienie to krok w kierunku poprawy dostępności, bezpieczeństwa i funkcjonalności dworca PKP Piła Główna. Inwestycja ma znaczenie nie tylko dla pasażerów kolei, ale również dla całego miasta, w szczególności w kontekście zapewnienia alternatywnego połączenia północnej części Piły ze Szpitalem Specjalistycznym oraz sprawnej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych - mówi prezydent Piły Beata Dudzińska.
Dzięki nowemu układowi przejść dotarcie na perony będzie łatwiejsze, a podróżni będą mogli przemieszczać się na drugą stronę miasta. Korzystne zmiany obejmą przebudowę peronów nr 2, 4 i 6, na których będzie wygodniej. Ponadto na peronach 1, 2, 4, 5 oraz 6 zbudowane zostaną nowe wiaty, chroniące przed deszczem i słońcem.
Stacja wyposażona zostanie w Centralny Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - wyświetlacze i nowe nagłośnienie ułatwią orientację. Z wszystkich przejść i peronów będą mogły korzystać osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się. Planowany zakres prac zakłada także dostosowanie układu torowego do przebudowanej infrastruktury pasażerskiej oraz przebudowę systemu odwodnienia.
- Podpisane porozumienie to ważny krok w kierunku poprawy komfortu podróży i dostępności kolei w regionie. Dzięki współpracy z Miastem Piła stworzymy funkcjonalną przestrzeń, która ułatwi pasażerom przemieszczanie się i podniesie standard obsługi na stacji Piła Główna. To inwestycja w nowoczesną kolej, odpowiadająca na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców - zapowiada Maciej Kaczorek, członek zarządu, dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Wszczęcie postępowania na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej planowane jest w I kwartale 2026 roku. Koszty dokumentacji PKP PLK pokryje wspólnie z Miastem Piła. Realizacja robót budowlanych uzależniona będzie od pozyskania finansowania. Będzie ona przedmiotem odrębnego porozumienia i obecnie przewidywana jest na 2029 rok.
Warto dodać, że w 2024 roku mieszkańcy Piły zyskali lepszy dostęp do kolei i sprawnych podróży w stronę Bydgoszczy dzięki nowemu przystankowi osobowemu Piła Fabryczna. W okolicach ulicy Fabrycznej wybudowano dwa odpowiednio wysokie perony, z których pasażerowie wygodnie wsiadają i wysiadają z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg zapewniają wiaty i ławki. Orientację na przystanku ułatwia czytelne oznakowanie oraz gabloty z rozkładami jazdy. Dzięki pochylniom i antypoślizgowej nawierzchni ze ścieżkami naprowadzającymi przystanek jest dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Bezpieczeństwo podróżowania po zmroku zwiększyło jasne, energooszczędne oświetlenie.
Obok peronów zamontowane zostały stojaki rowerowe, pozwalające na łączenie podróży koleją i rowerem - dwoma ekologicznymi środkami transportu. Inwestycja za 4 mln zł została zrealizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Stacja Piła Główna będzie bardziej przyjazna podróżnym
Cóż, z drogami sobie nie radzą (po ostatnich odwołaniach, S-11 w rejonie Piły niemal na pewno nie powstanie przed 2040 rokiem) to może na kolei chociaż coś dowiozą.
jego mość
01:28, 2025-12-19
Prezydentura to nie kibolska ustawka
Panie Styrczula! Pański okrągły stół spakowany, więc i pan się pakuj. Wszyscy komuniści się pakujcie, wasz czas dobiegł końca.
Postkomunista
22:49, 2025-12-18
Przy wspólnym stole. Wigilia w MOW w Łobżenicy
🥰
♥️
16:13, 2025-12-18
Gmina Łobżenica ma budżet na 2026 rok
Zapaść finansów widoczny, niski poziom inwestycji nakierowany na zaspakajanie paru radnych a nie rozwój i szukanie nowych kierunków jest niepokojący - brak wizji aż strach na przyszłe lata - dobrze życzę Nowemu Burmistrzowi zwłaszcza po poprzedniku tak śliskim jak piskorz ale ludzie którymi się w zarządzaniu urzędem otoczył prowadzą go na krawędź - pora to ocenić
Jan J.
13:47, 2025-12-18
2 0
Cóż, z drogami sobie nie radzą (po ostatnich odwołaniach, S-11 w rejonie Piły niemal na pewno nie powstanie przed 2040 rokiem) to może na kolei chociaż coś dowiozą.