Samochody elektryczne nie bez powodu są uważane za pojazdy przyszłości. Ten perspektywiczny transport nie szkodzi środowisku, ma szereg zalet pod względem sterowności i dynamiki, a także uwalnia człowieka od uzależnienia od paliw węglowodorowych. Oczywiście, byłoby świetnie, gdyby takie postępowe środki transportu przy tym nigdy się nie psuły, ale niestety, tak nie jest. Nawet najnowocześniejsze samochody wymagają pielęgnacji, serwisu, a czasem nawet naprawy. Najważniejsze, jak w przypadku zwykłych samochodów, to znaleźć niezawodny i wykwalifikowany warsztat. Na przykład - https://sts.parts/pl
Od razu zaznaczmy, że rozpatrujemy tak zwane „czyste" samochody elektryczne, a nie hybrydy. Rodzaje tych ostatnich są różnorodne, więc ich budowa różni się w zależności od zasady łączenia dwóch silników, benzynowego i elektrycznego. W zwykłych samochodach elektrycznych obecny jest tylko jeden agregat napędowy - silnik elektryczny, który jest zasilany z akumulatora wysokiego napięcia. Te dwa węzły można uważać za główne składniki EV.
Oprócz nich, w skład samochodu elektrycznego wchodzą:
Oczywiście, w tym wykazie nie wszystkie części samochodów elektrycznych, a tylko te, które są charakterystyczne dla nich lub pełnią w nich nietypową funkcję. Na przykład, akumulator 12-voltowy w EV tylko zasila elementy wnętrza i systemy oświetlenia, nie biorąc udziału w rozruchu i pracy silnika. Inne węzły, takie jak elementy zawieszenia, elementy nadwozia i składniki wnętrza, są praktycznie identyczne z analogicznymi elementami samochodów z silnikami spalinowymi.
Zasadniczo wszystkie usterki tego rodzaju środków transportu można podzielić na dwie grupy ze względu na przyczyny ich powstawania:
Jednak w praktyce obie części samochodu elektrycznego są bardzo silnie ze sobą powiązane, więc jeśli nie brać pod uwagę problemów wspólnych dla wszystkich samochodów, podział typowych usterek samochodów elektrycznych słuszniej byłoby zrobić następująco:
Problemy z akumulatorem zasilającym to najczęstsze i nieuniknione kwestie. Degradacja jego elementów jest procesem naturalnym i zachodzi niezależnie od charakteru eksploatacji samochodu elektrycznego. Wręcz przeciwnie - im mniej EV się porusza, im rzadziej jego akumulatory są rozładowywane i ładowane, tym szybciej wychodzą z użycia. Spadek pojemności akumulatora wysokiego napięcia prowadzi do zmniejszenia zasięgu samochodu elektrycznego, a z czasem do całkowitej jego niesprawności. Oznakami tego, że z akumulatorem nie wszystko jest w porządku, będą:
We wszystkich takich przypadkach właściciel samochodu elektrycznego powinien zwrócić się w celu diagnostyki i naprawy do wyspecjalizowanego serwisu zajmującego się EV. Trzeba wiedzieć, że najczęściej nie ma konieczności wymiany całego akumulatora wysokiego napięcia, zwykle wystarczy wymienić niektóre ogniwa (pojedyncze akumulatory) lub nawet po prostu wyrównać akumulator wysokiego napięcia.
Czasami źródłem problemu może być wcale nie akumulator, lecz jego moduł sterujący (BMS), port ładowania lub kable. Ale przyczynę zdiagnozować i naprawić samochód elektryczny mogą tylko wykwalifikowani mistrzowie, na przykład w firmie STS. Samodzielna, nieprofesjonalna naprawa sprzętu wysokonapięciowego może prowadzić do niepożądanych konsekwencji.
Silniki współczesnych samochodów elektrycznych są dość niezawodne, ale mają kilka słabych punktów. Najczęściej ich awarie zdarzają się z następujących przyczyn:
W warsztacie STS mogą przewinąć stator zgodnie z technologiami fabrycznymi, zachowując wszystkie parametry silnika elektrycznego.
Usterkami transmisji najczęściej są hałas, wibracje i uderzenia podczas jazdy. Również, jak w przypadku silnika, często powodują je łożyska. One niszczą się w swoich gniazdach i je rozbijają. Rozwiązaniem będzie wymiana łożyska i gildowanie otworu.
Najbardziej charakterystycznymi uszkodzeniami systemu chłodzenia samochodów elektrycznych są:
Oznakami usterek, jak w zwykłych samochodach, będzie zmniejszenie poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym, plamy i wycieki, a także błędy i komunikaty diagnostyczne na desce rozdzielczej.
Jeśli usterki części bieżącej lub naprawa nadwozia samochodów elektrycznych może wykonać dowolny warsztat samochodowy, to do naprawy jego bardziej odpowiedzialnych węzłów lepiej zwrócić się do wyspecjalizowanych profesjonalistów. Aby przeprowadzić diagnostykę i określić przyczynę awarii, potrzebne są doświadczenie i specjalistyczny sprzęt, co posiada STS https://sts.parts/pl/services/electric-car-service.
Firma STS używa profesjonalnych stanowisk i skanerów diagnostycznych opracowanych we własnym branżowym brandzie MSG, które uwzględniają charakterystykę wszystkich znanych samochodów elektrycznych. W tym warsztacie pracują specjaliści, którzy mają wieloletnie doświadczenie i pokaźne portfolio napraw elektrycznych, hybrydowych i po prostu wysoko zaawansowanych technologicznie maszyn. Wszystkie prace są wykonywane w najkrótszych terminach, a na nie wydawana jest gwarancja od pół roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz