Zamknij

Zwolnienia lekarskie. PIP wyjaśnia, jak prawidłowo poinformować pracodawcę o nieobecności

PAP 13:07, 22.09.2025 Aktualizacja: 13:08, 22.09.2025
Skomentuj PAP PAP

Pracownik, który otrzymał zwolnienie lekarskie, ma obowiązek poinformować o tym swojego pracodawcę – wyjaśnił Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki. Informacja o zwolnieniu może być przekazana m.in. telefonicznie lub mailowo.

Państwowa Inspekcja Pracy przypomniała zasady informowania pracodawcy o nieobecności pracownika z powodu zwolnienia lekarskiego.

„Pracownik, który otrzymał zwolnienie lekarskie, ma obowiązek poinformować o tym swojego pracodawcę. Musi to zrobić najpóźniej drugiego dnia nieobecności” – wyjaśnił GIP Marcin Stanecki.

Jak wskazano w wyjaśnieniach zasady informowania o nieobecności w pracy powinny regulować przepisy wewnątrzzakładowe. Jeśli regulacje obowiązujące u danego pracodawcy tego nie określają, pracownik ma kilka możliwości, by przekazać informacje o zwolnieniu. Może tego dokonać osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie albo za pośrednictwem innego środka łączności np. e-mail, sms. Za prawidłowe uznaje się też przesłanie informacji drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.

„Niedotrzymanie tego terminu można usprawiedliwić, jednak brak terminowego poinformowania przełożonego o nieobecności musi być uzasadniony szczególnymi okolicznościami, na przykład obłożną chorobą połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym. Pracownik powinien dopełnić tego obowiązku niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn” – wskazano w wyjaśnieniach.

PIP zaznaczyła, że nieprzekazanie pracodawcy informacji o nieobecności w pracy lub przekazanie jej w sposób inny niż przewidują przepisy może być uznane za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji pracy, o którym mowa w art. 108 Kodeksu pracy.

„Może się to wiązać z nałożeniem kary porządkowej w postaci upomnienia lub nagany. W skrajnych przypadkach konsekwencje mogą być zdecydowanie poważniejsze” – wskazano. 

Inspekcja powołała się m.in. na wyrok Sądu Najwyższego sygn. akt I PK 639/03, który orzekł, że „pracownik powinien z własnej inicjatywy – osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej – w sposób wiarygodny i bez nieuzasadnionej zwłoki powiadomić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie trwania swej nieobecności w pracy, a niewywiązanie się z tego obowiązku wskutek winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pracownika może stanowić ciężkie naruszenie podstawowego obowiązku pracowniczego (art. 52 § pkt 1 Kodeksu pracy). Daje to pracodawcy możliwość rozwiązania umowy o pracę w trybie natychmiastowym z winy pracownika”.

Obowiązek poinformowania pracodawcy o zwolnieniu lekarskim wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy. Zgodnie z § 2 rozporządzenia, pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia. W sytuacjach nagłych, w razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik musi niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.

mr/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%